Az olaj feladata a motor kenése, részben hűtése, ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagba kerülő szennyeződéseket, amelyek végül az olajszűrőben kötnek ki.
A rendszeres csere kiváltképp fontos, de a modern motorok esetén már akár 30 ezer kilométeres csereperiódus is előfordul. Az olajcsere elmaradásával csökken a folyadék viszkozitása (kenőképessége), ez pedig gyors motorkopáshoz, az olajjáratok eltömődéséhez vezet. Különösen figyelni kell az olaj minőségére és mennyiségére a turbós motoroknál, mert a kenési problémák gyorsan megölik a feltöltőt is, amelynek felújítása pénztárcába maró tétel lehet.
De vajon mennyire lehet elhúzni a cserét? Egy csere kihagyása még csak nem a világ? Egy túltervezett, teljesítmény helyett tartósságra épített motornál talán nem okoz túl nagy gondot a duplázás, de a már említett turbós, modern, tiszta működésű erőforrások sokkal érzékenyebbek a kenőolaj minőségére.
A rövid videóban szereplő Seat Leon 1,8 literes TSI motorja 60 ezer kilométeren keresztül nem kapott új olajat. Egy ilyen mutatványhoz elég hanyagnak kell lenni, mivel ezek a típusok már feltűnő üzenetekkel figyelmeztetnek a kötelező szervizekre.
A szóban forgó autó tulajdonosának mégis sikerült elhúznia a dolgot, az eredmény pedig lehangoló. Olaj helyett fekete sár jött le a motorból, és az olajteknőben összegyűlt iszapszerű olajsár sem túl biztató látvány a motor jövőjére nézve.