A szervokormány nemcsak könnyebbé, de biztonságosabbá is tette az autóvezetést.  A kényelem fokozására került a személyautókba, de a mechanizmusa komoly jelentőséggel bír, a rossz szervokormánnyal rendelkező jármű vezetése kockázatos.  

Sokszor elfelejtjük, hogy egy autónak szüksége van a figyelemre, a karbantartásra, így a kormányműnek is. A kormányszervo-folyadékban idővel szennyeződés és törmelék halmozódik fel, végül teljesen elhasználódik. Az autószerelők a régi folyadékot frissre cserélik, így megújítva a kormányrásegítés működését és megnyújtva élettartamát. A kormányszervo szivattyúját hajtó ékszíj elszakadhat vagy megnyúlhat, a szerelők ezért ellenőrzik a szíjak minőségét és állapotát. Ha a karbantartást elhanyagoljuk, legalább a jelekre figyeljünk, amikből kiderül, ha a kormányrásegítés működése már nem megbízható! Tanuljuk meg észrevenni ezeket a jeleket, hogy időben tudjuk orvosolni az esetleges problémát!

Fontos rutinszerűen elvégezni a hidraulikus rásegítésű kormánymű ellenőrzését, mert az elhasználódott szervokormány-folyadék károsíthatja a szivattyút, a kormányoszlopot és a fogaskereket is. A nem megfelelő szervokormány-folyadék a teljes szervokormány meghibásodáshoz vezethet! A kormánymű-felújítás pedig akár százezres nagyságú összeg is lehet.

Ha még kérdéseid vannak a szervokormánnyal kapcsolatban, olvasd el ezt a cikket, és tudj meg többet a kormányműjavításról.

Mi a szervokormány?

A szervokormány a kormányzás erőszükségletét csökkentő szerkezet. A szervokormány megváltoztatta az autóvezetést, hiszen a kormányzás könnyebbé vált, aminek elsősorban városban, parkoláskor látjuk hasznát.

Persze a felszín alatt sok minden járul hozzá ahhoz, hogy a kormányt ilyen könnyen elfordíthassuk. Bár ma egyre több a villanymotoros rásegítésű kormány, régebben ez minden esetben hidraulikus rendszer volt és ma is sok az elektrohidraulikus kormánymű, amiben elektromos szivattyú hajtja a kormányrásegítés pumpáját, de a rásegítés változatlanul hidraulikusan működik. Tehát a hidraulikafolyadék nyomása segít eltekerni a kormányt. A hidraulikarendszer folyamatosan nagy nyomás alatt áll, és az optimális működéséhez jó állapotú speciális folyadékot kell tartalmaznia.

Milyen hibája lehet a kormányműnek?

A legsűrűbben tapasztalt kormányműhiba a kormánygép folyása. Egy ideig lehet vele közlekedni az olaj utántöltésével, de huzamosabb ideig szervoolaj nélkül autózva, tönkremegy a szivattyú is. Szintén jellemző hibajelenség, a kormánymű kopogása és nagy holtjátéka, ami a fogasléc kopására utal.

A legveszélyesebb probléma, amikor szorul vagy akad a kormánymű. Ilyenkor azonnal szervizbe kell vinni a járművet. Balesetveszélyes helyzetet okozhat egy meglepetésszerűen megszoruló kormánykerék.

A kormánymű meghibásodásának jelei: 

Rezeg, remeg a kormánykerék

A kormánykerék forgatása közben tapasztalt rezgés szennyeződések felhalmozódását mutatja a hidraulikarendszerben. A rendszer átöblítése, a folyadék cseréje orvosolhatja ezt a problémát. 

Csikorgó hang kormányzás közben

A csikorgó, szuszogó zaj többnyire akkor jelentkezik, amikor a kormányszervo-folyadék szintje alacsony. Keressünk fel egy szerelőt a probléma megoldása érdekében! 

Csikorgó hang kanyarodás közben

Ez a hang azt jelzi, hogy a kormánymű-szivattyút a motorhoz csatlakoztató szíj, azaz az ékszíj elkopott.  Érdemes kicserélni és nem megvárni, míg elszakad.

Hogyan tartsuk karban a kormányművet?

Vizsgáljuk meg a kormánymű folyadékot!

A folyadék minőségét egy kis minta vételével ellenőrizhetjük. Vizsgáljuk meg a színét és ellenőrizzük, hogy van-e benne szennyeződés! Minél sötétebb a folyadék, annál rosszabb állapotú. Ha a folyadék színe sötét, és apró részecskék úszkálnak a felszínén, akkor ideje lecserélni. 

Cseréljük ki a szivattyút, ha szükséges 

A rossz folyadékállapot és az alacsony folyadékszint súlyosan befolyásolhatja a szervoszivattyú működését. Ellenőrizzük időnként a folyadékszintet! Ha már síró hangot hallunk, az valószínűleg a szivattyú meghibásodását jelenti. Ezért ajánlott, hogy szakemberrel ellenőriztessük a szivattyút.

Mi történik, ha a kormányoszlop meghibásodik?

A meghibásodott kormányoszloptól a jármű általában inogni kezd. Ilyenkor úgy érezhetjük, hogy nehezen tudjuk stabilan tartani a járművet. A jármű balra vagy jobbra tarthat, még akkor is, ha egyenesen próbáljuk tartani.

Milyen jelei vannak a fogasléc meghibásodásának?

A kormányművön belül a meghibásodott fogasléc jelei a következők: a kormány laza és túlzott holtjátékkal működik. Emellett egyéb tüneteket is észlelhetünk, ilyen a rázkódó kormánykerék, a kopogás, a jármű instabilitása.