A Tesla-frontember és többségi tulajdonos Elon Musk 2022. november 24-én jelentette be, hogy a korlátozott hozzáférésű próbaperiódust követően a márka felhasználóinak szélesebb körében is elérhetővé tették a „Full Self-Driving Beta” (FSDB), azaz az önvezető szoftver újabb változatát.
Nem telt el sok idő addig, míg a program balesetet okozott: San Franciscóban egy Model S már aznap komoly bajt kevert egy aluljáróban.
I obtained surveillance footage of the self-driving Tesla that abruptly stopped on the Bay Bridge, resulting in an eight-vehicle crash that injured 9 people including a 2 yr old child just hours after Musk announced the self-driving feature.
Full story: https://t.co/LaEvX9TzxW pic.twitter.com/i75jSh2UpN
— Ken Klippenstein (@kenklippenstein) January 10, 2023
A „The Intercept” által megszerzett felvételen az látható, ahogy a Tesla a legkülső, bal szélső sávba húzódik, ahol le is lassít, a mögötte érkezők pedig harmonikaszerűen egymásra futnak. A hírek alapján összesen kilenc autóban kilencen sérültek meg a ráfutásos esetben (köztük egy kétéves gyermek is), igaz, mindenki „könnyű” sérülésekkel úszta meg. Az incidens miatt több mint egy óráig állt a forgalom, a sofőr a híradások alapján saját bevallása szerint a vadonatúj FSDB-re hagyatkozva „vezetett”.
A Tesla az elmúlt évek során nem először sült fel az önvezetőként marketingelt, de valójában csak 2-es szintű autonóm vezetésre képes Autopilottal és FSDB-vel – az élenjáró gyártók, például a Mercedes már 3. szintű funkcióknál járnak –, a statisztikák szerint az amerikai – mondhatni agyonhájpolt – villanyautó-márka modelljeinek „önvezető” rendszerei csak 2021 és 2022 júniusa között 273 balesetet okoztak az USA-ban. A San Franciscónak is otthont adó, a villanyautózásban élen járó Kaliforniában már állami szinten foglalkoznak az Tesla által használt „önvezető” kifejezés jogi tiltásával.