Az autósokat ősidők óta foglalkoztatják a tankolás misztikus részletei. Jobb külföldön a minősége a benzinnek? Megfagy a dízel a hidegben? 45 literes tankba belemegy 50 liter? Örök kérdések, amelyekre mindig érdekes válaszok születnek.
Most a túltankolás kérdését nézzük meg közelebbről. Az autók üzemanyagtankjának névleges térfogatán kívül – amit csak körülbelülre adnak meg a gyártók – belefér több is. Eleve műanyag tartályokról van szó, amelyek tágulhatnak, és a gyártók tényleg hagynak egy biztonsági puffert, ahova fér még üzemanyag, ha nagyon erőltetjük. Innen ered az átverések mítosza, miszerint nem működik jól a számláló a kúton, és az egy liter, az nem egy liter, hanem kevesebb.
Ez egy másik téma, de alapvetően a túltankolásból ered. Amibe néha minden autós belecsúszik, napjainkban pedig, amikor vadászni kell a kevésbé drága üzemanyagra, akkor érthető, hogy valaki a lehető legtöbbet akarja megszerezni a spórolós tüzelőanyagból.
Miből lehet baj?
A tartályt csurig töltők kockáztatják, hogy a hőtágulás miatt a tankból kilépő üzemanyag kárt tesz az autó bizonyos alkatrészeiben. A leginkább veszélyeztetett rendszer az EVAP (a benzingőz kipárolgását gátló rendszer).
Ez a megoldás gátolja meg, hogy az üzemanyag párolgása során keletkező benzingőz a szabadba jusson. A gőzt egy vezetéken át aktívszén-granulátummal töltött tartályba juttatja a rendszer, ami megköti a szénhidrogéneket. Az ECU előre beprogramozott működési feltételek teljesülése esetén egy mágnesszelepen keresztül az aktívszéntartály tartalmát a szívócsonkban uralkodó vákuum segítségével a motor égésterébe juttatja.
Ez a rendszer légnemű anyagokra lett tervezve, nem folyadékokra. A túltöltött tankból legrosszabb esetben az aktívszenes tartályba kerülhet az üzemanyag, ami így működésképtelenné válhat. Ez főleg nagy hőingással járó napokon jelent veszélyt, amikor mondjuk reggel, még hűvösben tankolják túl a tartályt.
A benzin térfogata nagyjából egy százalékot növekszik, ha a hőmérséklet 9,4 Celsius-fokkal emelkedik, így a déli napon hagyott autó tartályában már észlelhetően nagyobb térfogatot foglal el az üzemanyag. A tankot az aszfalt forrósága is melegíti alulról. Emiatt következhet be az EVAP rendszer „elárasztása”, aminek javítása jelentős költséggel járhat, és az autó üzembiztos használatát is veszélyezteti. A túltankolás kockázatát elvileg mérsékelné, ha a kútról rögtön legalább annyit autózol, hogy a többlet kiürüljön. De ha megfürdetted benzinben az üzemanyaggőzök szénszűrőjét, akkor az üzemanyagszint viszonylag gyors apadása már nem gyógyír.