Kamiont előzött a kamionos, de az útviszonyok közel sem voltak ideálisak egy ilyen manőverhez. A vége pontosan az lett, amire számítani lehetett.

Előzött a kamion, hatalmas hiba volt

Ezért nem éri meg ész nélkül előzni havas úton. Pláne nem egy nyergesvontatóval!

Közzétette: Kocsim – 2023. január 16., hétfő

A videón látható körülmények ezen a télen egyelőre messzire elkerülik Magyarországot, de sosem lehet tudni, mikor szakad a nyakukba egy durva márciusi tél, szóval nem árt átismételni néhány alapszabályt.

Jeges, havas úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman engedve induljunk el. Automata váltónál aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk manuálisan kettesbe kapcsolni elinduláshoz, és érzéssel adagoljuk a gázt. Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Amikor a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

A kamionok, nagyobb teherautók kerekei, kerékjárati ívei jelentős mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagyunk, így van időnk reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbáljuk kikerülni az akadályt. Hagyjunk megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Téli körülmények között arra is számítani kell, hogy a pótkocsik, vontatmányok tetején összegyűlt, le nem takarított hó és/vagy jég bármikor az úttestre vagy autónkra zuhanhat.

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés még inkább veszélyes művelet. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban, még csak gyorsan sem kell menni hozzá.