Mondhatni tipikus autópálya-baleset: a kocsik hirtelen feltorlódtak, és az érkezők közül nem mindenki tudott időben fékezni. Aki ilyenkor a sorban áll, már csak imádkozhat, hogy ne csukják nagyon össze, és legalább a sérüléseket megússza, ha már az autó totálkáros lesz.
Ezt kerülte el zseniális meglátással és cselekvéssel egy amerikai autós. Ésszel lassított, amikor már látta a torlódást, hagyott elég helyet maga előtt, és nézte a visszapillantó tükröt. Ebben látta a tempóval közeledő trélert, és azonnal félreállt. Ez mentette meg, hiszen előtte két autót simán eltolt az érkező.
Az okozó szempontjából a gyors reakció mellett a megfelelő követési távolság lett volna életmentő.
Mit mond a KRESZ a követési távolságról?
A KRESZ 27. §-ában feketén-fehéren olvasható:
1. Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.
2. Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson.
Nincs szükség ilyen követési távolság tartására
- a) ha
- a vezető előzésre készül fel,
- az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van, vagy
- az úton az előzés tilos,
- b) fegyveres erők oszlopban haladó gépjárművei között,
- c) egy nyomon haladó jármű (kétkerekű motorkerékpár, segédmotoros kerékpár vagy kerékpár) követése esetén.
3. A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.