Nem tartanak tűzszünetet a klímaaktivisták az autógyártók ellen folytatott tiltakozásukban, legújabb gerillaakciójuk keretében több mint 400 plakátot tettek tönkre Európa-szerte. Eddig három szervezet vállalta a felelősséget a tönkretett hirdetésekért: a Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, illetve Németországban tapasztalt randalírozásban a Brandalism, az Extinction Rebellion és a Subvertisers’ International keze is benne volt.

Radikális megnyilvánulásukkal a környezetvédők az autógyártói hirdetések számának megnövekedésére adtak választ, ami egyébként a 100. Brüsszeli Autószalon közeledtével magyarázható. A klímaaktivisták úgy „szerkesztették meg” a hirdetéseket, hogy azokon olyan üzeneteket tüntettek fel, amelyek azt sugallják, hogy az autóipar nem a környezet pártján áll. Elsősorban azért a BMW és a Toyota plakátjait vették célba, mert az InfluenceMap rangsora alapján ezt a két márkát találják a leginkább klímaellenesnek – írja a Carscoops.

Ennek ellenére mindkét márka nagy elánnal hirdeti a karbonsemlegesség jegyében tett erőfeszítéseit. Való igaz, a Toyota a többi márkánál lassabban kezdte meg az átállást a tisztán elektromos technológiára, így ezekkel a modellekkel döcögősen bővült a japánok kínálata. 2021-ben viszont ígéretet tettek arra, hogy befektetőik nyomására felülvizsgálják hozzáállásukat.

A Toyota hirdetéseit azonban „kétszínűnek” találja Tona Merriman, a Brandalism szóvivője. Mint elmondta, miközben a japánok a Beyond Zero elnevezésű kampányuk keretében a fenntarthatóságot propagálják, a háttérben azért lobbiznak a világ kormányainál, hogy enyhítsenek a károsanyag-kibocsátás szabályozása szempontjából tervezett szigorításaikon – sőt, jogi lépésekkel próbálják sarokba szorítani az országot, hogy megvédjék a nyereségüket.

 

A témában arról cikkez a BBC, hogy a klímaaktivisták mostani akciója az autóhirdetések betiltására irányul, ahogyan azt a plakátokon elhelyezett #BanFossilAds hashtag is sugallja. Hasonló drasztikussággal bizonyos joghatóságokban például a dohánytermékekkel szemben léptek fel, de a híroldal szerint már több brit tanács meg is tette az első lépést, többek között Cambridgeshire-ben, Norwichban és Észak-Somersetben.

Mint az egy korábbi megmozdulásuk alapján is nyilvánvalóvá vált, különösen szúrják a zöld jövőben hívő környezetvédelmi aktivisták szemét az SUV-k. Az előző év végén még attól sem riadtak vissza, hogy közel ezer szabadidő-autó kerekeit leeresszék, kiszúrják – érvelésük szerint azért, mert méretük önmagában klímakatasztrófát jelent, ugyanis „sokkal nagyobbak a hétköznapi autóknál” és „rengeteg helyet foglalnak el”.

Néhány hónappal korábban pedig a Párizsi Autószalont zavarták meg azzal, hogy három piros Ferrarihoz ragasztották magukat, míg az olaszországi Milánóban liszttel szórtak be egy különleges art-BMW-t.