A legelhivatottabb autósport-rajongók és versenyzők jó ideje lobbiztak azért, hogy különleges rendszámtáblával tisztelegjenek a Pikes Peak-i hegyi pálya előtt. Szerencséjükre kérésük nem talált süket fülekre, így miután tavaly elfogadtak egy szenátusi törvényjavaslatot, elkezdhették a rendhagyó, egyben stílusos azonosító táblák gyártását.

Alapját a coloradói rendszámtábla-szabvány adja, a szám-, illetve betűkombinációk mögött pedig a fehér hegyvidéki háttér jelenik meg. Kevésbé szembetűnő változásnak minősül, hogy az égbolt helyett az állam zászlójának C betűje bukkan fel – többé-kevésbé takarásban – a hegyvonulatok mögött. A motívum napsugarakat vet két, a múltat és a jelent szimbolizáló versenyautóra, melyeken a 19-es és 16-os számok olvashatóak, utalva a pálya 1916-os alapítására.

Aprópénzért kapható ez az egyedi rendszám 1

Bármilyen, Colorado államában bejegyzett, nem kereskedelmi célra használt járműhöz igényelhető a különleges rendszám, beleértve a személyautókat, a motorkerékpárokat, a legfeljebb 7,2 tonnányi saját tömegű teherautókat, valamint a lakóautókat. A rendszámtábla kiadásának vagy cseréjének díja 50 dollár, ami átszámítva nagyjából 18 ezer forinttal egyenlő. Személyre szabott változatáért sem kérnek el sokkal többet: 60 dollárt, azaz közel 22 ezer forintot, majd évente 25 dollár, a jelenlegi árfolyamon kevesebb mint 10 ezer forint az éves díja.

Egyedi rendszámok Magyarországon

Az amerikaihoz viszonyítva egyáltalán nem számít színesnek a hazai rendszámpaletta – legalábbis nem úgy –, de Magyarország nem is áll 50 államból. A magyarok leleményessége azonban sokszor okoz meglepetéseket, ha egyéni vagy egyedi rendszámról van szó, pedig ennek lényegesen nagyobb költségvonzata van.

Egyéni rendszámot 112 450 forintért lehet igényelni, ez esetben viszont csak a sztenderd, négy betűből és három számból álló formátum mentén választható saját kombináció, míg a 435 ezer forintért beszerezhető egyedi rendszám nagyobb szabadságot enged a betűk és számok száma szempontjából. Ugyanúgy maximum hét karakterből állhat az azonosító, illetve figyelni kell arra is, hogy ne asszociáljon sértő, obszcén vagy politikai üzenetre.

A több mint 100 éve épített amerikai hegyi versenypályát – amellett, hogy a második legrégebbi az Egyesült Államokban – kacskaringós vonalvezetése tette nevezetessé. A 20 kilométeres vonalvezetést 156 kanyar tarkítja, és 1440 méteres szintemelkedésével a tengerszint felett 4302 méterrel található a legmagasabb pontja. Számos autómárka büszkélkedik itteni a rekorddal, a jelenlegi csúcstartónak a Volkswagen ID. R. számít, mellyel Romain Dumas 2018-ban 7 perc 57 másodperces időt autózott.