Az Egyesült Államokkal kapcsolatban régi közhely, hogy ott minden nagyobb. Az utak szélesebbek, a hamburger mellé kilónyi sült krumpli és liternyi kóla jár, olcsó a benzin, és minden sarkon van egy… felhőkarcoló.
A II. világháború után egyértelműen kijelenthető volt ez a járművek területén is. Míg Európában a gazdaságos, olcsó típusok hódítottak, mint például a Fiat 500-as, addig ott már az öt méter körüli, krómtól csillogó szárazföldi hajók váltak általánossá.
De vajon mi a helyzet a 2020-as években? Azért a Tesla Model 3 nem egy gigászi óriás, és a Toyoták is igen népszerűek arrafelé, Európában pedig a méretes SUV-ok uralják az utcaképet. Mégis van különbség? Ha a két legnépszerűbb járműcsaládot hasonlítjuk össze, akkor igen.
Az Egyesült Államokban ugyanis nem hétköznapi személyautóból vették a legtöbbet, hanem a Ford F-150-es platós teherautóból. Ami nálunk inkább munka, vagy mókaeszköz, ott egyértelmű választás a családok számára. Ugyanakkor Európában 2022-ben a Peugeot 208 városi kisautó volt a listavezető. Hogy ezek a típusok méretben igen messze vannak egymástól, az nem újdonság, de egy grafikai összehasonlítással szembetűnő a különbség csak igazán.
Egy Reddit-felhasználó, gaverine tette egymásra a két autót a Carsized weboldalt használva. Az összehasonlításban egy Ford F-150-es szerepel a SuperCrew kabinnal, így teljes hossza 5,89 méter, magassága 1,84 méter. Ezzel szemben a 208 szinte elfér a kerekei között 3,68 méteres teljes hosszával, az 1,46 méteres magasságával pedig nagyjából a Ford motorháztetejéig ér.
Az ábrán nem látszik, de tömegben is tetemes a különbség. A Peugeot 1065 kilogrammot nyom, a Ford pedig felszereltségtől függően 2000-2200 kilós.
Jól látszik, hogy a méretkülönbség ma is tetten érhető a népszerű típusoknál az Atlanti-óceán két partján, és az egyre szaporodó, platós, óriási villanyfurgonok elterjedését nézve ez a tendencia a belső égésű motorok alkonyával sem fog megszűnni.