Egyre nagyobb divat világszerte a restomod, azaz amikor makulátlanul helyreállított veterán autókba szerelnek be modern motort, futóművet. Ennek egy speciális műfaja, amikor az eredeti erőforrást villanymotorra cserélik: a beavatkozás legalábbis ellentmondásos, egyesek szerint így hosszú távon biztosítható a legendás automobilok túlélése, mások inkább szentségtörésnek tekintik az eljárást.

Kibelezték a világ egyik legritkább autóját 1

Akárhogy is, a Lunaz Design, amelyben a közelmúltban David Beckham vásárolt tulajdonrészt, és amely alapvetően kukásautók elektromos átalakításával foglalkozik, évek óta szerel be nagy teljesítményű elektromos hajtásláncot különböző – jellemzően brit – veterán luxusautókba, a Jaguaroktól a Rolls-Royce-okig.

Legutóbbi megbízásuk egy Bentley-re vonatkozik, ám nem akármilyen Bentley-re: az 1961-es S2 Continentalból ugyanis mindössze négy darab készült. A mesésen szép autóba eredetileg egy, a maga korában kifejezetten modernnek számító, 6,2 literes V8-as motort szereltek. Ezzel azonban ma már bajosan hajthatnánk be az európai nagyvárosok belvárosaiba, ezért a tulajdonos előtt nagyjából két lehetőség állt: vagy elektromos üzeműre alakítja át az autót, vagy beáll vele a garázsába, és ott gyönyörködik benne.

Kibelezték a világ egyik legritkább autóját 31

A Lunaz első körben milliméteres pontosságú, háromdimenziós digitális modellt készít az autóról, majd csavarjaira szedi azt, és hagyományos módon restaurálja a karosszériát és az utasteret. Amit nem tudnak újra felhasználni (pl. az öreg biztonsági öveket), azt újrahasznosítják.

A hajtásláncot és annak járulékos komponenseit eltávolítják, helyére pedig a cég saját fejlesztésű, moduláris elektromos hajtástechnológiáját építik be, az ügyfél által kívánt konfigurációban. A hajtásláncot úgy hangolják be, hogy a felújított jármű vezethetősége minél inkább harmonizáljon az eredetivel.

A fékeket, a futóművet, a kormányművet, az elektromos hálózatot és a többi másodlagos járműrendszert a XXI. századi forgalmi és biztonsági követelményekhez igazodva újítják fel, illetve módosítják.

Kibelezték a világ egyik legritkább autóját 32

A Bentley S2 Continental egy 406 lóerős csúcsteljesítményű, 719 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotort kapott, amely 6,9 mp alatt gyorsítja 0-100 km/órára a nagy kupét. A futómű csavarrugós konstrukció, a lengéscsillapítók az utastérből, elektronikusan szabályozhatók. A regeneratív rendszerrel kiegészített mechanikus fékek elöl hat-, hátul négydugattyús nyergeket alkalmaznak.

Egy tiszta helyi üzemű autónak anyaghasználatában is ügyelnie kell a környezetre, ezért az utasteret jelentős mértékben fenntartható forrásból származó nyersanyagokból építették fel. Az ülésbőrök cserzéséhez például maguktól lehullott olajfaleveleket használtak, az utastér és a csomagtartó padlóját borító szőnyegeket 100%-ban újrahasznosított PET-palackokból készült fonalból szőtték, a fabetétek pedig fenntartható erdőségekből származnak.

Kibelezték a világ egyik legritkább autóját 33

Az átalakítás költségeiről nem nyilatkozott a Lunaz, ám gyanítjuk, hogy a kiindulási alap, azaz a Bentley S2 Continental nagyságrendekkel többet ér, mint amit a brit manufaktúra a villamosító kúráért elkért.