Még az előző évszázad, nem mellesleg a mai napig nagy becsben tartott hagyatéka a Trabant, pedig a 601-es modell már a 60. születésnapját ünnepelte a napokban. Kultusza mégis töretlen, és bár 1991-ig 2,8 millió példányt gyártottak – amivel nem csak a KGST-modellek között számított népautónak –, igazán szép állapotú darabból egyre kevesebb akad, azoknak pedig meg is kérik az árát.
Kisebb mértékben, de értéknövekedés adódik rövid ideig gyártott utódánál, az 1,1-es négyütemű motoros öszvérrel is. Ennél az 1990-es Trabantnál nem a gyári állapot az, ami elsősorban felsrófolta az árát. Cserébe viszont egy teljesen egyedi építésű négyütemű, gazdája bevallása szerint hibátlan állapotú, gondos hozzáértéssel karbantartott raliautót kínálnak eladásra, ami MNASZ-gépkönyvvel is rendelkezik. Átalakított 1,1-esről lévén szó nem érdemes keresni benne a kétütemű, 594,5 cm3-es erőforrást annak 26 lóerejével, azt ugyanis egy 101 lóerős, 1,4 literes hajtásláncra cserélték ki a VW Polo 1,045 literes licencmotorját.
Ritka Trabant jelent meg a Használtautó.hu-n – nézzük a képre kattintva, miért annyi, amennyi:
Alapjáraton bézsszínű, de piros-fekete-kék csíkok, illetve narancssárga lökhárítók, sárvédők, küszöbök és felnik tarkítják Trabantot, ami belülről nézve sem mondható hagyományosnak. A kormányváltó már a széria négyüteművel is a múlté lett, azt négysebességes padlóváltó váltotta fel, mindemellett bukócsövek hálózzák be az „utasteret”, ahol még két OMP-kagylóülés köszön vissza.
Mindezzel együtt potom 5,45 millió forintért keresi új gazdáját ez az igazán színes darab.
Az autó szempontjából kevésbé lényeges pont, de az SP-rendszám is olyan, amiből több újat már nem fogunk látni az utakon, ugyanis amióta 2022 júliusában új rendszámformátumot vezettek be Magyarországon, a versenyautók is „I” jelű, azaz ideiglenes rendszámot kapnak.
Trabant 601: ahol a tuning és az érzelmek találkoznak
Hosszú múltjának és nagy induló példányszámának köszönhetően időről időre felbukkan egy-egy, hasonlóan nem hétköznapi Trabant 601, mint amilyen cikkünk mostani főszereplője. Írtunk már 421 lóerős, két motorral szerelt, egyedi, egyben stílszerű rendszámmal felvértezett, valamint rendőrautó-imitációvá alakított példányról is.
Azonkívül, hogy kétségtelenül elévülhetetlen érdemük van az autózás történetében, a legkülönlegesebb Trabant-pillanatok egyikének mégis egy nagy egymásra találás mondható, aminél ráadásul a Vezess is jelen lehetett. Néhány hónappal ezelőtt ugyanis visszavittük a 98 éves Dezső bácsit az egykori, már 56 éves Trabantjához, amin 15 évvel korábban, 2007-ben adott túl. A megindító találkozásról itt nézhető meg a videó:
Mennyi az annyi, ha patika állapotról van szó?
Erre a kérdésre is az a válasz, hogy mindenféleképpen milliós nagyságrendekben érdemes gondolkozni. Igaz, egy-egy kivételes Trabantot már egymillió körüli, vagy éppen az alatti áron el lehet csípni a Használtautó.hu-n, de 1,5, illetve közel 4 millió forintért is találtunk olyan 601-est, amire láthatóan vigyáztak, és az idő vasfoga sem marta szét. Az utód, a Trabant 1,1 egyelőre jóval olcsóbb és valószínűleg az is marad.
Körülnéztünk az egyik legismertebb német használtautó-eladási portálon, a Mobile.de-n is, ahol meglepődésünkre több magyar rendszámos Trabant is felütötte a fejét. Igazán szép állapotúakat már 5 ezer euró körül is árulnak, de akad Gyulán egy példány, amiért például ennek közel a négyszeresét, több mint 18 ezer eurót, átszámítva 7 millió forintnál is többet kérnek el.