Ahol nem a hegyek, sziklák nehezítik meg a közlekedést, ott a végtelen sár, a rövid, de meleg nyári napokon megolvadó jeges talaj okoz fennakadást. Az ilyen területeken a csónak megfeneklik, az autók elsüllyednek, ezért a legjobb köztes megoldás az óriási kerekekkel szerelt mocsárjáró. A gumik hatalmas felülete meggátolja a süllyedést, és ha nagy a víz, akkor szó szerint ezeken lebeg a jármű. Cserébe lassú, mint a lajhár, de itt tényleg igaz a mondás, hogy aki lassan jár, az tovább ér.

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 1

Egyedi tereptaxi Zsiguli alapokon

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 2

Talán a falra is felmegy

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 3

Mad Max a tundrán

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 4

A tetőcsomagtartóra lehet menekülni a medvék elől

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 5

Ez a buliba járós Passat arrafelé

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 6

A csavarhajtású technikát a visszatérő űrhajósok kimentésére fejlesztették ki, de később akadt pár polgári alkalmazás. A nálunk is ismert UAZ 452-es fülkéjét felhasználva építették újra a szörnyet. Kétfajta dízelmotorral készítik, 119 vagy 135 lóerős kivitelben, a maximális nyomaték 400 vagy 420 Nm. Ezzel havon 25, vízen 10 kilométert tud megtenni óránként. Nem túl sok, de ha a cél csak annyi, hogy bármilyen terepen célba érjünk, elég is.

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 7

Amikor abroncs sincs, akkor jön a gógyi, és mindent sikerül otthon összetákolni

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 8

Ez nem házi kendács. A Lada Niva Bronto Extreme Cross 4920 mm hosszú, 2550 mm széles és 2200 mm magas, a hajtással belepakolt extra fém pedig 2020 kilogrammra emeli a tömegét. Természetesen van benne felező, differenciálzár, minden, ami terepre kellhet, viszont a motor maradt gyári. Az 1,7 literes, 83 lóerős négyhengeres dolgozik benne, 129 Nm nyomatékkal.

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 9

Ritka alap ez egy ilyen építésre, hiszen a Volga messze áll a mocsárjárástól, még akkor is, ha orosz. Mégis volt, aki ebben a karosszériában látott fantáziát. Igaz, nem kicsit kellett átalakítani ahhoz, hogy a célnak megfeleljen.  A gép nevet is kapott, Tatjánának hívják, és fő különlegessége, hogy farában is hord egy 260 lóerős Lexus-motort, ami egy légcsavart hajt. Az építő ezt már nem fogja meghagyni a következő generációban, mert az egész ötszáz kiló, és sok haszna nincs, azon kívül, hogy nagyszerűen kavarja a port. 

Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 10 Nincs az a mocsár, amivel ezek a házilag tákolt orosz gépek ne bírnának el 11