A start-stop rendszerekkel sokan nem szimpatizálnak. Véleményük szerint ez a megoldás csökkentheti az alkatrészek élettartamát, és amúgy sem lehet vele látható mennyiségű üzemanyagot spórolni. Nos, az első állításra nehéz egyértelmű bizonyítékot adni, de a másodikat már több kutatási eredmény is cáfolja, méghozzá könyörtelen matematikával.
Miért jó, ha leáll a motor?
A rendszer működéséről remek cikket írt Földes Attila kollégánk, amiből kiderült, hogy a „start stop, vagy éppen stop start-nak nevezett dolognak is kismillió változata van. Van, amelyik a lámpához gurulva már lassítás közben leállítja a motort és legközelebb akkor indít, ha már egyesben van az autó, és engeded fel a kuplungot, míg mások a teljes megállás után kapcsolják csak le a motort és már a fékpedálról lelépve azonnal újraindítanak.”
Röviden tehát a start-stop több érzékelő összehangolt jelei alapján használaton kívül leállítja, majd automatikusan újraindítja az autók belső égésű motorját, ezzel üzemanyagot takarítva meg. Minél többet áll egy autó a városi dugóban, annál több üzemanyagot lehet megspórolni azzal, hogy ilyen helyzetekben ez a rendszer fogja magát és leállítja a motort.
De vajon mennyi az annyi? Kifejezhető százalékban, deciliterben a különbség, a megtakarítás?
Tehát ha ennyi idő, nagyjából 7 másodperc telik el úgy, hogy vesztegel az autó, pirosnál áll, várakozik a vasúti átjáróban akkor már érdemesebb leállítani, hiszen így már biztosan spórolunk némi üzemanyagot.
Minél nagyobb egy motor lökettérfogata, minél nagyobb a teljesítménye, ez a jelenség annál inkább erősebb.
Egy másik kísérletben valódi városi használat során ugyanazon az útvonalon használták a két autót, ugyanolyan körülmények között, az egyikben aktiválva a start-stop rendszert, a másikban kikapcsolva. A start-stop rendszer minden esetben nyert, 4-8 százalék volt a spórolás mértéke.