Még a koronavírus-járvány idejére nyúlik vissza az a közúti biztonsági újítás, amit a kanadai Vancouverben vezettek be, azóta viszont a lakó-pihenő övezetekben állandósultak azok a betonakadályok, amik a járműveket lassításra sarkallják, elvben pedig a járókelőket és a kerékpárosokat védi.
A törekvés azonban nem nyerte el mindenki tetszését. Bár a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságára nézve valóban hatékonynak tűnik a megoldás, számos lakó álláspontja szerint több baleset is a betonból készült elemek kihelyezésére vezethető vissza.
Egy helyi riporter, Jill Bennett nemrégiben a Twitteren szóvá is tette, hogy az úgynevezett Slow Streets-zónákban – szabad fordításban lassú utcákban – balesetveszélyesek az akadályok, noha még azt sem lehet mondani, hogy nehezen észrevehetőek, hiszen amellett, hogy azokat élénk, sárga színűre festették, tábla is figyelmeztet a zóna kezdetére.
Hey @CityofVancouver this is second incident I’ve seen caused by these useless ‘slow street’ barricades installed last month. They don’t slow down traffic; they cause crashes and traffic chaos. pic.twitter.com/A4xZOwMCGi
— Jill Bennett (@jillreports) March 23, 2023
Bennett fotóján az látható, ahogyan egy Dodge Durango akadt fenn a terelőelemen, de elmondása szerint ez már a második hasonló baleset, amit látott az érintett szakaszon, mindössze egy hónap leforgása alatt.
Ugyan az akadályok hatékonyságát Bennett is elismerte, az igazság az, hogy valóban rendszeresek a fennakadások azok miatt. Mint arról cikkében a Daily Hive beszámolt, a közlekedésbiztonsági kampány keretében 2022 májusában jelentek meg az utcákon a betonelemek, lecserélve a korábbi, műanyagból készülteket, amik nemcsak magasabbak és könnyebbek voltak, de mozgatni is lehetett azokat.
Still baffled as to how barriers like this one off E Hastings helps anything. Parking spaces removed, car drives through and then free to drive as whatever. Is this anything more than a misguided make work project which just makes cars drive further to find parking? pic.twitter.com/hyvTDvLZED
— Dave on VanPoli (@VanPoliMorphus) March 23, 2023
Mintegy 40 kilométernyi útszakaszon összesen 42 betonakadályt telepítettek; a fejlesztésre 200 ezer kanadai dollárt, jelenlegi árfolyamon számolva több mint 52 millió forintot áldoztak. A városvezetés álláspontja szerint viszont így épp pénzt takarítanak meg az adófizetők számára, mivel az ideiglenes akadályok visszahelyezése érezhetően költségesebb megoldás lenne.
Kanadában nem új keletű, hogy rendhagyó helyzetek alakulnak ki az utakon. Épp a napokban számolt be arról a Vezess, hogy 750 ezer forintnak megfelelő bírságot szabtak ki egy autósnak, amiért hozzáért egy parkolóház sorompójához. Közlekedésbiztonsági fejlesztés is nem először sül el balul: mint azt megírtuk, Hollandiában sorra fennakadnak azon a fizikai akadályon, ami épp azt akadályozná meg, hogy az autósok a busz elé vágjanak.