Írtunk már a Vezessen egyes, finoman szólva rendhagyó skandináv közlekedési szabályról, köztük az A-traktorok helyzetéről, melyek papíron traktorok, de valójában úgy néznek ki, mint a hétköznapi autók.
Ennek a közel 100 éves szabálynak köszönhetően Svédországban már 15 évesen is, vezetői engedély nélkül lehet vezetni a forgalomban, így tesz például Evelina Christansen is, akire egy BMW volánja mögött talált rá az AFP, amiről a hírügynökségre hivatkozva a France 24 számolt be. Az A-traktorokat azonban nem irányíthatják kikötések nélkül a tizenévesek, ezért az ő esetükben előírás, hogy az általuk vezetett jármű maximális sebessége nem haladhatja meg a 30 km/órát.
„Egy évvel ezelőtt kaptam a születésnapomra” – mutatott rá Christansen az 5-ös BMW-re, családja stockholmi háza előtt. Elárulta, iskolai eredményeivel érdemelte ki ajándék gyanánt a bajor modell átalakított változatát, miközben más országokban az ilyen korúak legfeljebb segédmotoros kerékpárt vagy robogót vezethetnek.
„Általában akkor használom, ha iskolába megyek vagy a barátaimmal találkozok” – tette hozzá a 15 éves lány.
Az A-traktorok esetében ki kell helyezni egy figyelmeztető táblát hátulra, ami lassan haladó járműre hívja fel a többi közlekedő figyelmét. Használatukat emellett ahhoz a feltételhez is kötik, hogy a hátsó üléssort ki kell szerelni az autóból, így a fiatal vezető magán kívül legfeljebb egy utast szállíthat. Az ehhez szükséges, segédmotoros kerékpárra érvényes vezetői engedély már 15 évesen is megszerezhető, míg a traktoros jogosítvány 16 éves kortól váltható ki.
Nem Christansen azonban az egyetlen, aki ennyire kiváltságos helyzetben van, annyira nem, hogy a tehetősebb, külvárosi városrészeken Porsche Cayenne-nel gurulnak a tizenévesek. Egy A-traktor-átalakító vállalat elmondása szerint az ilyen járművek ára 30 és 200 ezer svéd korona, átszámítva 1 és 7 millió forint között mozog, míg egy szimpla átalakítás ennél valamivel kevesebbe kerül.
Az ilyen járművek száma a duplájára nőtt 2020 közepétől, amikor tovább lazítottak a szabályozáson – abban az országban, ahol az ittas vezetést példátlan szigorral kezelik, továbbá a biztonsági öv is svéd találmány.
Már 50 ezer járja az utakat a 10,3 millió lakosú országban, ezzel együtt a balesetek száma is nőtt, öt év leforgása alatt az ötszörösére. Ez 2022-ben mintegy 200 sérüléssel járó esetet jelentett, négyen életüket vesztették. Nem véletlen, hogy a svéd törvényhozás engedékenységét már az Európai Bizottság is szóvá tette a közelmúltban, ám Svédország egyelőre nem akar kötélnek állni, még az egyszerűsített vezetői engedély kérdésében sem.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének törekvések a balesetek visszaszorításának érdekében: a közlekedési hatóság egy friss javaslatában azzal állt elő, hogy a hagyományos autókkal egyetemben az A-traktorokban is tegyék kötelezővé a biztonsági öv, illetve a téli gumi használatát.