Az elmúlt 20 évben sikerült visszaszorítani az ittas vezetésből fakadó közúti balesetek számát Ausztráliában, a fáradtság okozta incidensek arányában azonban nem állt be változás. Ez nem is csoda, hiszen a duplájára nő a baleseti kockázat, ha öt óránál kevesebbet alszunk éjjel – állapították meg ausztrál kutatók, tanulmányukat pedig a Science Alert szemlézte.

Az, hogy az ittasan okozott balesetek száma lényegesen csökkent, több mindenre visszavezethető. Sokat javított a mérlegen, hogy

  • jelentős beruházásokat eszközöltek a közoktatásban,
  • a járművezetők könnyen alkalmazható, világos útmutatást kaptak annak kapcsán, mikor érezhetik magukat túlságosan ittasnak ahhoz, hogy autóba üljenek,
  • rendszeresen tartottak közúti ellenőrzéseket,
  • továbbá nagy publicitást kaptak a korábbi ügyek.

Ezzel szemben minden ötödik balesetet a kipihentség hiánya okoz. A kutatók 61 korábbi esetet vizsgáltak meg, majd az eredmények összegzése után jutottak arra, hogy amennyiben az előző 24 órában 4-5 óránál kevesebbet töltenek alvással a járművezetők, közel kétszeresére nő a baleset esélye. Ez azzal egyenértékű, mintha 0,05 százalékos véralkoholszinttel vezetnének, tehát ennyi erővel ittasan is volán mögé ülhetnénk.

Abban az esetben ráadásul már a tizenötszörösére nő a baleseti rizikó, ha a vezetést megelőző napon a jármű vezetője egyáltalán nem, vagy 4 óránál kevesebbet alszik.

Bár jelenleg nincs lehetőség annak felmérésére, mennyire fáradtan ült volán mögé a sofőr – sem vér-, sem légzésvizsgálat formájában –, a kutatók támogatnák, ha törvényben tiltanák, hogy kialvatlanul vezessenek az autósok.

Erre egyébként létezik precedens: az amerikai New Jerseyben elvileg törvénybe ütköző, ha valaki úgy vezet, hogy az előző 24 órában semmit sem aludt. Ezt az előírást 2003-ban vezették be, miután egy fáradt sofőr elgázolt és megölt egy egyetemi hallgatót.

A jelenség minden bizonnyal nemcsak a távoli szigetországban jelent gondot, már csak azért sem, mert az önvezető technológia szárnypróbálgatásai, illetve térnyerése szinte csábítják a járművezetőket arra, hogy ne fordítsanak akkora gondot az indulás előtt alvásmennyiségre. Mint arról korábban beszámoltunk, néhány hónappal ezelőtt Németországban a rendőrök ébresztették egy Tesla-sofőrt, aki békésen szundikált bekapcsolt Autopilot mellett, de Kaliforniában is előfordult kísértetiesen hasonló eset.

Ezzel együtt Magyarországon sem példa nélküli, hogy elalszannak a volánnál: 2021-ben az M4-es autópályán erről ijesztő képsorokat rögzítettek a Magyar Közút forgalomfigyelő kamerái. A mostani cikkben is hivatkozott jelenetek után talán magyarázni sem kell, miért ön- és közveszélyes kialvatlan állapotban részt venni a forgalomban, úgy, hogy közben ez az egyik legmegelőzhetőbb baleseti ok.

Aludjunk, aludjunk, aludjunk, mert aki nem teszi, az a jogosítványát teszi kockára.