Hosszú évek óta próbálják elérni a kerékpáros közösségek, hogy a közlekedés szabályaiban legyen konkrétan meghatározott oldaltávolság, amit tartani kell a járművel közlekedőknek, amikor kerékpárt előznek. A kampányok, figyelemfelhívó akciók már egyes országokban révbe értek, többek között a szomszédos Ausztriában is. 

Tavaly módosult ugyanis az StVO, az osztrák KRESZ. A friss szabályozás igazi kerékpárosbarát változásokat hozott, most már nem csak kért, ajánlott a megfelelő oldaltávolság, hanem méterben meghatározott, szabályos érték. 

1,5 méter a minimum városban is

Így aki arra jár, az jobb, ha előzékeny a kerékpárosokkal, ugyanis lakott területen kívüli úton legalább 2 méter, lakott területen belül legalább 1,5 méter oldaltávolságot kell tartani kerékpáros előzésekor. Ez a kötelező oldaltávolás, a minimum, amit be kell tartani, de természetesen a biztonság fokozása érdekében még nagyobb ívben is el lehet kerülni a bringásokat.

Az új szabályok a legalább 30 km/órával haladó gépjárművek vezetőire vonatkoznak. 30 km/óránál kisebb sebesség esetén az eddigi általános szabályok érvényesek, melyek biztonságos oldaltávolság megtartását írják elő konkrét, metrikus meghatározás nélkül.

Városokban a közlekedési lámpáknál egyes kereszteződésekben a kerékpárosok külön kiegészítő táblát kapnak zöld nyíllal. Ahol ilyen van, ott a tilos jelzés ellenére is szabadon haladhatnak a megjelölt irányba, de immár megengedett az egymás mellett bringázás is. Ez 30 km/órás korlátozású területeken mindenkire vonatkozik, ezeken túl pedig akkor megengedett, ha egy 12 év alatti gyerek felnőtt kísérőjéről van szó, aki úgymond „oktatási céllal” halad a gyerek mellett. 

Jó példa Ausztriából: a helyi KRESZ szerint 1,5 méter távolsággal kell előzni a bringásokat 2

Itthon csak figyelemfelhívó jelleggel került ki tábla, de a KRESZ nem módosult – fotó: Magyar Közút

Előnyt kapnak a csoportban haladó kerékpárosok is, ha legalább tízen vannak. 

Az új szabály szerint egy kereszteződésben a bringásokat el kell engedi, még abban az esetben is, ha időközben a forgalomirányító fényjelző készülék számukra tilosra vált. Előírás továbbá, hogy a kerékpárosok jobb észlelhetősége érdekében a csoport első és utolsó tagjának láthatósági mellényt kell viselnie, a csoport végét pedig a várakozó járművek számára kézjelzéssel kell jelezni.