A dátum 2008, messze még a dízelbotrány, az üzemanyag olcsó, a gázolaj az isten. Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás, modern technika, sőt versenysikerek a hosszútávú futamokon, az Audi zsinórban nyeri a Le Mans-i 24 órás futamokat, senki sem érhet a közelükbe.
Ez volt a csúcspont, ami egy igen érdekes elképzelésben manifesztálódott. A Lamborghini-rokon, Ferrari ellenfél, a középmotoros, igazi sportmotorokkal, V8-as, V10-es szívó benzinesekkel szerelt Audi R8-asból készült dízelmotoros tanulmány, és komolyan fontolgatták a gyártását is.
2008-ban a detroiti és a genfi autószalonra is elvittek a működőképes prototípust, amibe a márka által gyártott legerősebb, legnagyobb dízel került, a V12-es hatliteres TDI. A 12 hengeres erőforrás hatliteres hengerűrtartalmából 500 LE teljesítményt és 1000 newtonméter forgatónyomatékot produkált, utóbbit már 1750-es fordulaton.
A négykerék-hajtású tanulmány 4,2 másodperc alatt érte el a 100-as tempót, ami 0,4 másodperccel jobb, mint a széria benzines R8-as hasonló értéke. A R8 V12 TDI végsebessége 300 km/óra volt a gyáriak szerint.
Hátrányt a plusz tömeg jelentett, a benzineshez képest nagyjából 150 kilogramm plusz tömeget hozott a gigantikus dízelmotor és a hozzá tartozó egyéb alkatrészek. Végül hiába élték épp a dízelek aranykorát, ebben a kategóriában azért nem volt óriási a lelkesedés a kormoló R8-ra, így a fejlesztési költségeket, és a várható profitot mérlegre rakva elengedték a típust az Audinál. Helyette inkább a Lamborghini Gallardo V10-esét választották, ami hozta a dízel koncepció számait, plusz sokkal szebben szólt, és olcsóbb is volt az integrálása az R8-as konstrukciójába.
Így maradt a világ dízelmotoros Audi R8 nélkül, és talán jobb is így. A V12-es végül egy hozzá illő gépben találta meg útját a piacra, az Audi Q7-esbe került belőle pár darab.