Még a németországi TÜV szakemberei szerint is jobban hasonlít lovaskocsira, mint autóra, mégis átment a műszaki vizsgán az a 129 éves Benz Victoria, ami valószínűleg a világ legöregebb, még forgalomképes autója. Az átvizsgálásra kedden került sor, az akkori eredmény alapján a következő két évben még biztosan utcára merészkedhetnek a matuzsálem korú technikával.
Az 1894-ben épült autót Alexander Gütermann badeni textilvállalkozó vásárolta meg – derült ki az Auto Bild cikkéből. Még egy legenda is köthető az autóhoz, miszerint Gütermann egyszer olyan gyorsan hajtott vele, hogy talán minden idők első gyorshajtási bírsága is ehhez a Benzhez fűződik. Bár akkoriban még sebességhatárok sem voltak érvényben, állítólag három márkát kellett fizetnie.
A képre kattintva lesd meg, milyen egy 129 éves, mégis patika állapotú autó:
86 éves tulajdonosával, Karl-Heinz Rehkopffal a fedélzeten érkezett meg a TÜV einbecki vizsgaállomására a Victoria Benz. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
86 éves tulajdonosával, Karl-Heinz Rehkopffal a fedélzeten érkezett meg a TÜV einbecki vizsgaállomására a Victoria Benz. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Sokáig a textilkereskedő Gütermann család birtokában volt az autó, de Rehkopf 2009-ben lecsapott rá. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Sokáig a textilkereskedő Gütermann család birtokában volt az autó, de Rehkopf 2009-ben lecsapott rá. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
1894-ben építették a Victoria Benzet, de a mai napig remek állapotban van. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
1894-ben építették a Victoria Benzet, de a mai napig remek állapotban van. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
3,0 literes, egyhengeres motor hajtja, és bár a 6 lóerőtől nem kell csodákat várni, állítólag a történelem első gyorshajtási bírságát erre az autóra szabták ki. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
3,0 literes, egyhengeres motor hajtja, és bár a 6 lóerőtől nem kell csodákat várni, állítólag a történelem első gyorshajtási bírságát erre az autóra szabták ki. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Az idős férfi a raktárvállalkozásához tartozó autómúzeumban állította ki a 19. századbeli modellt. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Az idős férfi a raktárvállalkozásához tartozó autómúzeumban állította ki a 19. századbeli modellt. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
A múzeum szóvivőjének elmondása szerint folyamatosan karbantartják, ennek is köszönhető, hogy még abszolút forgalomképes. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
A múzeum szóvivőjének elmondása szerint folyamatosan karbantartják, ennek is köszönhető, hogy még abszolút forgalomképes. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
A TÜV állomásán is rendben találtak mindent, még ha a szervezet szerint a történelmi jelentőségű autó jobban hasonlít egy lovaskocsira. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
A TÜV állomásán is rendben találtak mindent, még ha a szervezet szerint a történelmi jelentőségű autó jobban hasonlít egy lovaskocsira. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Rehkopf az újabb sikeres vizsga után vissza is vitte a múzeumba a Victoria Benzet. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Rehkopf az újabb sikeres vizsga után vissza is vitte a múzeumba a Victoria Benzet. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Az einbecki PS-autómúzeumban bármikor meglátogatható. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Az einbecki PS-autómúzeumban bármikor meglátogatható. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
A sikeres vizsga értelmében még biztosan forgalomba merészkedhet. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
A sikeres vizsga értelmében még biztosan forgalomba merészkedhet. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Ugyanakkor bizonyos hiányosságai miatt csak világosban használhatja az utakat. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Ugyanakkor bizonyos hiányosságai miatt csak világosban használhatja az utakat. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Fotó megosztása:
Gütermann azonban nem bízott a technikában, aminek szerves részét képezi a 3,0 literes, egyhengeres motor, annak 6 lóerőjével és 30 km/órás végsebességgel. Olyannyira nem, hogy állítólag a következő évben rendelt még egy ugyanolyan autót a gyártól, csak motor nélkül, kocsiként. Bármi az igazság ezzel kapcsolatban, az biztos, hogy a 99-es gyártási számú Benz Victoria egészen 2009-ig, több generációt átívelően a családban maradt. Később az autórajongó hírében álló Karl-Heinz Rehkopf, a PS raktárvállalat alapítója vásárolta meg az autót, de azt nem árulta el, hogy mennyiért.
Rehkopf einbecki autómúzeumjában állították ki a majdnem 130 éves autót, és a műszaki vizsga után is ugyanoda tért vissza, viszont napi szinten megcsodálható a 2500 járműből álló kiállítás részeként. Rendkívüli állapotát a múzeum szóvivője azzal magyarázta, hogy egész évben karbantartják a járművet.
3,0 literes, egyhengeres motor hajtja, és bár a 6 lóerőtől nem kell csodákat várni, állítólag a történelem első gyorshajtási bírságát erre az autóra szabták ki. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
A sikeres vizsga értelmében még biztosan forgalomba merészkedhet. (Fotó: Swen Pförtner/dpa/picture alliance/Getty Images)
Tekintve, hogy az autógyártás hajnalán, a 19. század végén még teljesen más elképzelések mentén körvonalazódott az ipar, mint a napjainkban, különleges szabályok vonatkoznak erre a ritka, különleges példányra. Csak nappal lehet vezetni, mivel lámpaként gyertyák funkcionálnak, de az irányjelzést is egy piros tárcsa látja el, nem beszélve a szélvédő és a biztonsági öv hiányáról.
Mostanában nem ez az első 100 évnél idősebb autó, ami különösebb, de annál indokoltabb figyelmet kap: korábban a Vezess is beszámolt róla, hogy egy 1914-es Ford T modellel jelentek meg egy romániai vizsgaállomáson.