Mintha tegnap lett volna, pedig már 25 év telt el azóta, hogy 1998-ban elkezdték gyártani az Audi TT-t. Ez a győri Audi Hungaria életében is fontos évforduló, mivel az elmúlt negyed évszázadban 650 ezer példány hagyta el a gyártósort a négygyűrűsök emblematikus típusának kupéváltozatából, ami egyedi formavilágával és az általa biztosított vezetési élménnyel azonnal maradandót alkotott.
Eleinte az Ingolstadtból érkező, lakkozott karosszériákat szerelték össze Győrben, de amióta 2013-ban megnyitották az új járműgyárat, az Audi TT gyártásának minden lépését Magyarországon végzik el, csakúgy, mint azóta a TT Roadster, a Q3 és a Q3 Sportback esetében.
A TT számunkra egyet jelent a győri járműgyártás születésével. Ezen az autón „nőttünk fel”, ez tett minket igazán professzionális járműgyártóvá. Számos személyes emlék is fűz a TT-hez, hiszen a kezdetek óta kísérem az útját
– mondta a jubileum kapcsán Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja.
A TT Coupét először tanulmányautóként mutatta be az Audi, majd 1995 decemberében született meg a hivatalos döntés a szériagyártásáról. A tervezés során a legfeltűnőbb megoldás az volt, hogy a német márka egy hátsó oldalsó ablakkal nyújtotta tovább a TT vonalvezetését, egyúttal tette dinamikusabbá az autót.
1998-ban az első TT Coupé brilliantfekete színben hagyta el a győri Audi-üzemet, a következő évben pedig már a TT Roadster gyártása vette kezdetét a vállalatnál. A típus mindhárom generációja meghatározó a magyar járműgyártásban, tekintve, hogy már az elsőből több mint 269 ezer példányt szereltek össze. 2006-ban kezdődött a második, amit pedig 2014-ben váltott a harmadik generáció – az előbbiből 241 ezernél is több, míg az utóbbiból 145 ezer darab gördül le a gyártósorról, ezeket a mennyiségeket pedig 2009-től az RS-modellek egészítik ki.
A 25 év alatt készült 650 ezer Audi TT a világ különböző pontjain kötött ki, a legnagyobb példányszámban olyan országokban, mint az Egyesült Államok, Franciaország, Japán, Nagy-Britannia vagy Németország.
Magyarországon még rendőrautóként is megjelent a TT, annak köszönhetően, hogy az Audi Hungaria a három generációból adományozott egy-egy modellt a rendőrségnek: a 2005-ös a tízmilliomodik, a 2008-as a tizenötmilliomodik Győrben készült motorral állt az egyenruhások szolgálatába, a 2015-ös példány pedig egy TT S volt.
Ezen kívül számos, a legtöbb esetben egyedi színben készült Audi TT hagyta el a győri futószalagot, a sorhoz pedig az RS Coupé iconic edition mindössze 100 darabból álló limitált szériája csatlakozik, amivel a TT 25. évfordulójának állítanak emléket.
Az Audi TT-hez már a Vezessnek is volt szerencséje – a benyomásainkat például itt olvashatod el: