Manapság egyre ritkábban fordul elő, de időnként az út szélén még találkozni stopposokkal. A stoppolást nem tiltja a törvény, és a KRESZ sem – bár autópályán nem tehetik meg –, van azonban egy olyan kikötés, ami sokaknak nem lehet magától értetődő.

Egy olaszországi stoppolás nemrégiben csúnya vitába torkollott, miután a toszkánai Sesto Fiorentinóban egy 40 éves sofőr megzsarolt egy stoppost, akit felvett az autójába. Az áldozat ugyanis nem akart fizetni, vitájukra pedig az arra járó közlekedési rendőrök lettek figyelmesek – írja a Motori.news.

Az autót vezető középkorú férfi csúnyán megütötte a bokáját, az előírások ugyanis tiltják, hogy a saját autójukkal szolgáltatott fuvarért civilek pénzt kérjenek – még akkor is, ha egyébként az üzemanyagköltségekhez „illik” hozzájárulni –, ellenkező esetben pedig komolyabb pénzbüntetést von maga után, ahogy az jelen esetben is történt.

A férfit 7000 euróra, átszámítva közel 2,6 millió forintra bírságolták meg, továbbá elkobozták az autóját, és a jogosítványát is bevonták.

Két okból kezelik ennyire szigorúan az „áltaxizás” kérdéskörét: egyrészt az ilyen módon történő haszonszerzés taxisengedélyhez kötött, és amíg ez nem adott, magánhasználatú gépjármű sem használható taxiként a közlekedési törvény értelmében.

Magyarországon sem más a helyzet

Idehaza a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény, továbbá a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendelet szabályozza azt, hogy ki milyen feltételek között szállíthat másokat az autójával. Az előírások ugyan kimondottan a stoppolásra nem térnek ki, de azt egyértelműen leszögezi, hogy

személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető,

továbbá,

személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat.

Ennél persze lényegesen összetettebb az üzletszerűen végzett személyszállítás intézménye, mivel nemcsak az azt végző személyekre, hanem a járművekre is szigorú előírások vonatkoznak, amik a tevékenységi engedély meglététől a szakmai alkalmasságon át a különböző műszaki paraméterekig – például a jármű életkorára és környezetvédelmi besorolására vonatkozóan – sok mindenre kiterjednek.

Ami pedig az esetlegesen kilátásba helyezett szankciókat illeti, a jogszabály úgy fogalmaz, „az ellenőrzést végző szervek a cselekmény vagy mulasztás súlyához képest büntető- vagy szabálysértési feljelentést tesznek, vagy hatáskörükbe tartozóan lefolytatják a szabálysértési vagy közigazgatási eljárást”.