Általam is régóta észlelt jelenség, hogy egyes autósokra nem hatnak az időjárási körülmények. Lehet fagy, hó, tejköd, vihat, tartós eső, nekik a 140-150 km/órás tempó a belső sávban ilyenkor is jár. 

Nem igazán törődnek azzal, hogy vakon repülnek, és minden józan észérv ellenük szól, inkább kockáztatnak, csak hogy az őrült tempóval spóroljanak negyed órát a menetidőből. Általában ott az összkerékhajtás, a modern technikába vetett bizalom biztonságérzete, csakhogy a technika tudása is véges. Hiába minden, ha a gumi nem képes kiszorítani az vizet, akkor oda a tapadás.

Ha felúszik az autó, akkor már csak az ima marad

Az aquaplaning akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti víz nem szorul ki. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Ennek eredményeképpen az autó irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, vagy pörögni.

Mit tehetünk? 

Fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsokat és az abroncsnyomást. Az abroncsok megfelelő nyomása kulcsfontosságú az aquaplaning, azaz a vízen való felúszás elkerülése szempontjából. Ha az abroncsnyomás a javasolt érték 30%-kal alacsonyabb, akkor jelentősen megnő az aquaplaning kockázata.

Ne feledkezzünk meg az abroncsok kopásáról és profilmélységéről sem. Minél mélyebb a profilmélység, annál hatékonyabban vezeti el a vizet az abroncs, ezáltal csökkentve az aquaplaning kialakulásának esélyét. Végül, de nem utolsósorban, fontos, hogy csökkentsük a sebességet, különösen akkor, amikor pocsolyákhoz közelítünk. A megengedett maximális sebesség, száraz útra, jó látási viszonyokra vonatkozik, amikor ezek romlanak, akkor a sebességet is visszább kell venni.