Óriási sprint után napjainkban csetlik-botlik a teljes elektromos autózás felé vezető ipari átalakulás. Ma már látható, hogy vannak olyan felhasználási területek, ahol az akkumulátorral felszerelt járművek valamilyen forradalmi fejlődés nélkül egyszerűen nem lesznek elég hatékonyak. Messzire nagy tömeget szállítani ilyen módon még pazarlónak tűnik, de van egy érdekes alternatíva, a villanymotorral hajtott, de elektromosságot üzemanyagcellával hidrogénből előállító autó. 

Íme a villanyautó, ami elmegy 2000 kilométert egy feltöltéssel 1

Ennek lehetőségeit gőzerővel kutatják, és vannak olyan egyetemi csapatok, amelyek a minél hatékonyabb felhasználás kifejlesztésén dolgoznak. Ilyen az Eco-Runner konstrukciót fejlesztő Team Delft, ami jelenleg a 12. evolúciós lépcsőfoknál tart. A holland Delft Egyetem 23 tagot számláló csapata óriási célt állított maga elé az Eco-Runner XII-vel, a világ leghatékonyabb hidrogénnel üzemelő járművét akarják megalkotni, ami egy feltöltéssel, vagyis egy kilogramm hidrogénnel képes megtenni 2000 kilométert. (Egy Toyota Mirai saját tesztjeink szerint nagyjából 1,2 kilogramm hidrogénnel tud autópályán megtenni 100 kilométert.)

Az általuk épített konstrukció tipikus hosszútávfutó kísérleti jármű, ultrakönnyű karosszériával, karbonszálas műanyagból épített futóművel, vázzal, és aerodinamikai szempontból hatékony formával. A fejlesztők mindehhez új, az energiaveszteséget mérséklő elektromos motort fejlesztettek, és a hidrogént árammá alakító üzemanyagcellából is új verziót építettek. 

Íme a villanyautó, ami elmegy 2000 kilométert egy feltöltéssel 2

A kis buborék így mindössze 67 kilogrammot nyom, végsebessége pedig 25 km/óra. Ebben a kategóriában nagy a verseny, 2021-ben még csupán 1360 megtett kilométer volt a rekord, amit a Toyota állított be, de 2022-ben ezt megdöntötte az ARM Engineering csapata, az általuk épített gép 2055 kilométert tett meg egy feltöltéssel, negyven órán keresztül folyamatosan haladva.

Íme a villanyautó, ami elmegy 2000 kilométert egy feltöltéssel 3

Ez jól mutatja, hogy még mekkora potenciál rejtőzik a hirdogénhajtásban. A Team Delft célja túlszárnyalni ezt a 2055 kilométert, a rekordkísérletre júniusban kerül majd sor.

A Vezess már kipróbálta, milyen egy hosszú európai túra hidrogénes autóval, tapasztalataink itt olvashatók: