Érezhető, hogy az elmúlt időszak egyik legfőbb közlekedésbiztonsági küldetésévé a kialvatlanul történő vezetés felszámolása lett, ami az utóbbi időszakban már a nyilvánosságban is egyre nagyobb visszhangot kap. Voltaképpen ennek jó oka van, arra ugyanis egy ausztrál kutatás rávilágított, hogy nagyjából megegyezik a fáradt sofőrök baleseti kockázata az ittasan vezető társaikéval.
Nem is kell sokat várni a következő lépésre a kérdésben, hiszen lehetséges, hogy már két éven belül lesz olyan vérvizsgálat, amivel kimutatható, hogy az adott személy eleget aludt-e, mielőtt a volán mögé ült. A Green néven ismert hekker leleplezése azonban érdekes fordulatot hozhat, ugyanis a Twitteren világgá kürtölte, hogy
a Tesla csendben már figyeli, mennyire álmosan ülnek autóba a felhasználóik.
Ennek megállapítását egy kameraalapú rendszerre bízzák, ami már azt is képes megállapítani, hányszor ásít egy adott időszakban a sofőr, továbbá hányszor és milyen hosszan pislog, majd ezek alapján számítja a konklúziót.
Looks like Tesla is planning a big boost to (camera based) driver monitoring.
They are now tracking additional things like how many yawns the driver had recently, how many blinks and how long they were, leaning. All this is to calculate how drowsy the driver is.— green (@greentheonly) May 13, 2023
Az utasteret figyelő kamera közvetlenül a visszapillantó tükör felett helyezkedik el, és külön érdekes, hogy nemcsak akkor aktív, ha bekapcsolják az Autopilot üzemmódot vagy a teljes önvezetés béta-verzióját, hanem ellenkező esetben is. A felfedezésre érkezett reakciókból kiindulva ez sokaknak jelent újdonságot, ami adatvédelmi szempontból vethet fel kényes kérdéseket.
„Úgy néz ki, ezt akkor is alkalmazni akarják, amikor nincs bekapcsolva az Autopilot – egyébként nagyon helyesen –, megnézve, mennyire vezérlik a vezetést a központi rendszerek, illetve hány figyelmeztetést küldött és hány korrekciót hajtott végre az utóbbi időben a sávtartó asszisztens” – olvasható a hekker leleplezésében.
Egyelőre homály fedi azt, pontosan mihez szeretné felhasználni a Tesla a sofőrök kamerás megfigyeléséből származó adatokat. A CarBuzz például arra a következtetésre jutott, hogy ezektől teszik függővé az egyes szoftveres módosításokat – mindenesetre eléggé kézenfekvőnek tűnik, hogy a „Nagy Testvér” minden Tesla-tulajdonoson rajta tartja a szemét.
Ennek hátterében akár az is állhat, hogy 2022 júliusától Európában minden új autóban kötelező elemmé vált a fáradékonyság- és figyelmetlenségérzékelő, magyarán éberségfigyelő figyelmeztető rendszer is, ami számos, az öreg kontinensen jelen lévő gyártó modelljeiben már évek óta érzékelhetően jelen van. Lényeges különbség azonban, hogy a Tesla megoldásával ellentétben nem kameraalapú rendszerről van szó, hanem a kormánymozgásokból következtet a vezető éberségéről, és ha bármilyen rendellenességet észlel, azt rendszerint gőzölgő kávéscsészével jelzi a műszerfalon.
Az amerikai villanyautó-gyártó ugyanakkor az elmúlt években inkább az önfejlesztő technológia csiszolgatására összpontosított – igaz, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Bár Elon Muskék a 4-es, illetve 5-ös szintű önvezetést célozták meg, az Autopilot és a Full-Self Driving (FSD) is egyaránt a 2-es szinten tart, ami azt jelenti, a sofőröknek továbbra is figyelniük kell az útra, amellett, hogy folyamatos készenlétben vannak arra az esetre, ha közbe kell avatkozni.