1963 óta tölt be meghatározó szerepet az autóiparban, azon belül is a sportautózásban a Porsche 911, mely idén ünnepli a 60. születésnapját. A stuttgartiak világszerte népszerű, kétüléses sportkupéja már a nyolcadik generációnál tart, és bár a típust egyelőre nem érte utol az egész iparon végig söprő villamosítási hullám, lehet, hogy ez már csak idő kérdése – legalábbis gyári értelemben.
Nem gyári kezdeményezés révén ugyanis már létezik elektromos 911-es, ráadásul annak egyik korábbi, második – eredetileg 1973 és 1989 között futott – szériáját támasztotta fel ilyen formában az Everrati, mégpedig a jubileum alkalmából. Az alig néhány éve alapított brit vállalat közleménye szerint „minden idők egyik legtiszteletreméltóbb, legritkább 911-eséről” van szó, ami 62 kWh-s akkumulátorpakkot kapott, ami egy töltéssel több mint 320 kilométeres emissziómentes hatótávot biztosít.
Az elektromos hajtáslánc 440 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, amit egy sperr, azaz részlegesen önzáró differenciálmű juttat el a hátsó tengelyre. Miközben a ’70-es években már is óriási dobásnak számított, hogy 5,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a Porsche 911 végsebessége pedig eléri a 260 km/órát, a 21. századi változat álló helyzetből már kevesebb mint 4 másodperc alatt 60 mérföld/órával (96 km/órával) repeszt.
Természetesen nemcsak az elektromos motor az, ami e világivá teszi a 40-es, 50-es éveiben járó típust, de az egyen- és váltóáramú gyorstöltéssel együtt olyan kényelmi extrák, funkciók is elérhetővé válnak, mint a légkondicionáló, a szervokormány vagy az Apple CarPlay. A vezetés élményét eközben az elektronikusan vezérelt aktív, adaptív felfüggesztés fokozza, ami többféleképpen is beállítható, a menetdinamika, a kényelem és a teljesítmény optimalizálása végett, közúton és versenypályán egyaránt.
Az átalakítási munkálatokban egy amerikai specialista, az RS Werks is közreműködött, mely Porschék testre szabásával és restaurálásával foglalkozik. Ennek megfelelően a részleteket igyekeztek úgy kihegyezni, hogy a villany-911 minél közelebb legyen az eredeti 911 ST-hez, mind össztömeg, mind súlyelosztás szempontjából.
A korábbi Porsche elektromossá alakításának apropója nem pusztán a kerek évforduló, sőt, a G-modellnél is régebbre, az 1970-ben és 1971-ben, korlátozott példányszámban gyártott, könnyűszerkezetes Porsche ST-re nyúlik vissza. Annak idején a németek számos megoldást a versenyzés világából vettek át hozzá, például a kézzel épített karosszéria tömegének optimalizálásánál. Az már más kérdés, hogy egy ilyen történelemmel rendelkező ikon emléke előtt valóban lehet-e tisztelegni egy zéró emissziós változattal.
Mindenesetre a Porsche 911 jubilálására a stuttgarti márka is gőzerővel készül, mégpedig egy 911 ST különkiadás formájában, aminek az alapját a mostani, 992-es generációjú GT3 RS adja majd.