Az ősatyai titulus oka, hogy az ESF 22 a biztonsági és kényelmi rendszerek fejlesztése során az egyik legfontosabb tanulmányautó volt, egy évekig tartó, komplex fejlesztési munka fontos állomása. A modellt jelenleg a Mercedes-Benz múzeumában lehet megtekinteni, ahol a „Close-up” sorozat részeként látható.

A Japánban bemutatott ESF 22 alapját az 1972-es (W116) S-osztály adta, de azonnal feltűnik, hogy az autó orrán szokatlanul sok műanyag található, amely ma már teljesen általános, de a fémrácsok, krómozott lökhárítók korában abszolút újításnak számít. Itt a korabeli autósok az ikonikus króm hűtőrácsra számítottak, nagy csillaggal középen, de az ESF 22 már a jövőt mutatta meg, és elhagyta ezeket.

Ez a furcsa tanulmány minden modern, biztonságos Mercedes ősatyja 1

Az autó elejét ütközéselnyelő anyaggal burkolták, ami az enyhén mélyített Bosch fényszóró körül is megjelenik. A módosított lökhárítók is nagyobb ütközésenergiát képesek elnyelni az átalakítások miatt. Az ESF, vagyis a „Biztonsági kísérleti autók” kifejezetten kutatási célból készültek, 1971 óta a Mercedes-Benz több mint 30 ilyen modellt tervezett.

Ez a furcsa tanulmány minden modern, biztonságos Mercedes ősatyja 2

Az ESF örökölt bizonyos elemeket az előző ESF 05 és ESF 13 modellektől, például az utasok becsapódását megelőző rendszereket, puhára párnázott ütközési felületeket az utastérben, az elektronikus blokkolásgátló fékrendszert (ABS), a karosszéria módosításait, amelyek csökkentették az ütközés erejét. Ezeket finomították tovább az ESF 22 esetében.

Ez a furcsa tanulmány minden modern, biztonságos Mercedes ősatyja 3

Az övfeszítők és a légzsákok voltak a fejlesztői prototípusok legfontosabb biztonsági kiegészítői, amelyet rendkívül sokáig csiszoltak a Mercedesnél. 1967-től egészen 1981-ig dolgoztak a légzsákkoncepción, ehhez járult hozzá nagyban az ESF 22-es, amelyben a légzsák és a biztonsági öv összehangolt működését tökéletesítették. Ekkor kapta a légzsák a Supplemental Restraint System (kiegészítő visszatartó rendszer) nevet, az „SRS” mozaikszót.

A gyártó saját mérései szerint ezek a biztonsági rendszerek lehetővé tették, hogy a vezetőnek jó esélye legyen túlélni egy 64 kilométer/órás frontális ütközést. Ez a tény akkoriban hatalmas jelentőséggel bírt, és bőven túlmutatott a kor jellemző autóinak biztonsági szintjén.

Ez a furcsa tanulmány minden modern, biztonságos Mercedes ősatyja 4