Különös jelentőséggel bírt a múlt hét vasárnap az autóversenyzés világában: a Tripla Korona két futamát is megrendezték aznap, így nemcsak a Forma-1-es Monacói Nagydíjra, de a legfontosabb amerikai formaautó-versenyre, az Indy 500-ra is sor került – immár 107. alkalommal. Az IndyCar idei 500 mérföldes versenye a kaotikus finálé után Josef Newgarden győzelmét hozta.

A 2023-as indianapolisi viadal azonban nemcsak izgalmak tekintetében lépett szintet, de pénzdíjazások szempontjából is, mivel már zsinórban a második évben beszélhetünk rekordnagyságú összegekről.

A tavalyinál egymillióval többet, összesen 17 millió dollárnál, azaz 5,9 milliárd forintnál is többet osztottak szét a 33 induló között.

Folyamatosan emelkedett az elmúlt években a versenyzők honoráriuma, csak a koronavírus törte meg a lendületet. A 2021-es futam után például „csak” 8,8 millió dolláron osztozhattak a résztvevők, a járványügyi intézkedések miatt ugyanis csak 135 ezer nézőt engedtek be a lelátókra. Ezzel szemben idén 330 ezret, ami a bevételekre nézve kifejezetten pozitív volt, tekintve, hogy a legmagasabb nézőszámot jegyezték a 2016-ban megrendezett jubileumi, 100. Indy 500 óta, amit telt ház előtt tartottak meg.

A 200 körös versenytáv végén elsőként leintett Newgarden 3,666 millió dollárt, átszámítva közel 1,3 milliárd forintot vihetett haza – írja az NBC Sports. A Team Penske kétszeres IndyCar-bajnok amerikaija ezzel minden idők legmagasabb pénzösszegét vághatta zsebre, korábban a 3 millió dolláros küszöböt is csak egy versenyző, Helio Castroneves ugrotta át, mégpedig a 2009-es győzelmével.

Ennyit keresnek a világ egyik legkeményebb futamán 2

Milliárdos gázsit ért Newgardennek, hogy először nyerte meg az Indy 500-at. (Fotó: James Gilbert/Getty Images)

Sok mindentől függ azonban, ki mennyit kap az Indy 500-on nyújtott teljesítményért: az erről döntő, bonyolult számítási rendszer kapásból különbontja a teljes szezont futó, illetve beugró pilótákat, és további bónuszok is közrejátszanak. Amellett, hogy többek között a kvalifikációs szereplés is meghatározó tényező, az élen töltött körökért további, körönként 250 dolláros bónusz jár. Ha abból indulunk ki, hogy biztonsági autós fázisokkal és más megszakításokkal együtt 270,68 km/órás sebességgel teljesítették a futamot, egy kör átlagosan 53,4 másodpercig tartott, amiért 87 ezer forint nem rossz summa. Másodpercenként 1600 forint.

Bár az utolsó előtti újraindítást követően nem ért célba, de a 21. helyen rangsorolták Benjamin Pedersent, neki ítélték az év újoncának járó elismerést, ami 50 ezer dollárt jelent az A. J. Foyt Racing dán üdvöskéjének.

A Monacói Nagydíjjal együtt az Indy 500-at is kiveséztük a Vezess Csapatrádió legutóbbi adásában:

Az Indy 500-on indult versenyzők által nyert pénzösszegből a csapataik is részt kapnak, ennek arányáról szerződéses keretek között állapodnak meg.

A 107. Indy 500 pénzdíjazásainak teljes listája:

Listapozíció
/ Indy 500 poz.
Versenyző Nemzetiség Csapat Pénzösszeg (dollárban) Pénzösszeg (forintban)
1. / 1. Josef Newgarden amerikai Team Penske 3,666 millió 1,275 milliárd
2. / 2. Marcus Ericsson svéd Chip Ganassi Racing 1,043 millió 362,8 millió
3. / 4. Álex Palou spanyol Chip Ganassi Racing 801,5 ezer 278,9 millió
4. / 6. Scott Dixon új-zélandi Chip Ganassi Racing 582 ezer 202,5 millió
5. / 5. Alexander Rossi amerikai Arrow McLaren 574 ezer 199,7 millió
6. / 22. Graham Rahal* amerikai Rahal Letterman Lanigan Racing / Dreyer & Reinbold Racing 565,5 ezer 196,7 millió
7. / 10. Rinus VeeKay holland Ed Carpenter Racing 556,5 ezer 193,6 millió
8. / 24. Pato O’Ward mexikói Arrow McLaren 516,5 ezer 179,7 millió
9. / 8. Conor Daly amerikai Ed Carpenter Racing 512 ezer 178,1 millió
10. / 9. Colton Herta amerikai Andretti Autosport 506,5 ezer 176,2 millió
11. / 12. Callum Ilott brit Juncos Hollinger Racing 495,5 ezer 172,4 millió
12. / 23. Will Power ausztrál Team Penske 488 ezer 169,8 millió
13. / 14. Scott McLaughlin új-zélandi Team Penske 485 ezer 168,7 millió
14. / 13. Devlin DeFrancesco kanadai Andretti Autosport 482 ezer 167,7 millió
15. / 3. Santino Ferrucci amerikai A. J. Foyt Racing 481,8 ezer 167,6 millió
16. / 15. Helio Castroneves brazil Meyer Shank Racing 481,5 ezer 167,5 millió
17. / 18. Jack Harvey brit Rahal Letterman Lanigan Racing 472 ezer 164,2 millió
18. / 19. Christian Lundgaard dán Rahal Letterman Lanigan Racing 467,5 ezer 162,7 millió
19. / 25. Simon Pagenaud francia Meyer Shank Racing 465,5 ezer 162 millió
= / 28. Kyle Kirkwood amerikai Andretti Autosport 465,5 ezer 162 millió
21. / 31. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing / Rick Ware Racing amerikai 463 ezer 161,1 millió
22. / 29. David Malukas Dale Coyne Racing / HMD Motorsport amerikai 462 ezer 160,7 millió
= / 30. Romain Grosjean Andretti Autosport francia 462 ezer 160,7 millió
24. / 27. Felix Rosenqvist Arrow McLaren svéd 278,3 ezer 96,8 millió
25. / 7. Szató Takuma Chip Ganassi Racing japán 217,3 ezer 75,6 millió
26. / 21. Benjamin Pedersen A. J. Foyt Racing dán 215,3 ezer 74,9 millió
27. / 26. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing argentin 156,3 ezer 54,4 millió
28. / 11. Ryan Hunter-Reay Dreyer & Reinbold Racing amerikai 145,5 ezer 50,6 millió
29. / 16. Tony Kanaan Arrow McLaren brazil 105 ezer 36,5 millió
30. / 32. R. C. Enerson Abel Motorsports amerikai 103 ezer 35,8 millió
31. / 17. Marco Andretti Andretti Herta Autosport amerikai 102 ezer 35,5 millió
= / 20. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing amerikai 102 ezer 35,5 millió
= / 33. Katherine Legge Rahal Letterman Lanigan Racing brit 102 ezer 35,5 millió

 * – Graham Rahal a Rahal Letterman Lanigan Racing színeiben nem kvalifikálta magát a versenyre, viszont későbbi balesete miatt Stefan Wilson nem állhatott rajthoz, így Rahal vette át a helyét a rivális csapatnál. Rahal honoráriumából mindkét csapat kap.