A nyár folyamán különösen az M7-es autópálya lesz igen zsúfolt a Balaton felé vezető oldalon, de a többi pálya is nagyobb forgalmat bonyolít ebben az időszakban. A torlódások lényegében bármely napszakban kialakulhatnak, erre minden autósnak számítani kell, aki itt közlekedik. Mára jellemzővé vált, hogy az M7-es, M1-es közös kivezető szakaszáig visszatorlódik az induló forgalom, Érdnél rendszeresek a torlódások, sőt a budaörsi szakaszon már elkezdődik a lassulás.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk az autópályán jellemző leggyakoribb vezetői hibákat, illetve rossz szokásokat.

„Mé’ nem mész!?!?!”

Követési távolság be nem tartása, lassabb jármű „tolása” a belső sávban. Rendkívül balesetveszélyes, mindenképp kerüljük az agresszív magatartást.

Nem csak a gyorshajtás veszélyes

Forgalom akadályozása, indokolatlanul lassú haladás, különösen a belső sávban. Alacsonyabb sebességgel utolérve egy még lassabban haladó járművet (például kamiont) sávváltásba/előzésbe kezdve, ha a körülmények és a jármű állapota-teljesítménye engedi, bátran gyorsítsunk fel a megengedett legnagyobb sebességre, hogy minél hamarabb letudjuk az előzést. Magyarul ne kezdjünk 100 km/órával előzni egy kamiont, mert könnyedén ráfutásos baleset lehet a vége a bénázásnak. Ha nem érzed magad biztonságba, és nem vagy magabiztos a volán mögött, menj inkább vonattal a Balatonra.

 

Nem éri meg a gyorshajtás

Nem csak azért kell kerülni a gyorshajtást, mert megbüntethetnek, hanem kiegyensúlyozottabb a forgalom ritmusa, ha a haladók alkalmazkodnak a pillanatnyi forgalmi dinamikához. Gondolj csak bele, amikor például 180 km/órával hasítasz és percenként vissza kell lassítanod, mert a forgalom nem a te tempódban halad és előzni sem tudsz.

Sávváltás

Az autópályán nagyon eltérő sebességek vannak, sávváltást nem szabad kikényszeríteni. Csak akkor váltsunk sávot, ha ezzel nem kényszerítjük fékezésre vagy a haladási irány megváltoztatására a másik sávban haladót. Figyeljünk a kis sziluettet mutató, de gyorsan közeledő motorosokra is.

Ne előzz jobbról!

Ne előzzünk jobbról, ne használjuk a leállósávot haladásra. Amellett, hogy mindkét megoldás szabálytalan, váratlanul éri a többi közlekedőt. A Budapest felé tartó háromsávos szakaszon sem szabad jobbról előzni, még akkor sem, ha vannak autósok, akik előszeretettel ragadnak a középső sávba, mert nekik úgy komfortos. Ez valóban nagyon idegesítő, de ilyen esetben is engedjük el a jobbról előzést.

Jobbra tarts!

Tartsuk be a “Jobbra tarts” szabályt is, indokolatlanul ne haladjunk a belsőbb sávokban, ha üres a külső.

Ne légy erőszakos

Nagyobb sebességnél az autó kisebb kormánymozdulatra is érzékenyen reagál. Ne kényszerítsünk másokat kikerülőmanőverre. Akár utolérve egy lassabb konvojt, ne erőszakoljuk ki az előttünk haladóktól a jobbra sorolást.

Fel- és lehajtók

Mindkettőnél alakulhat ki torlódás. Segítsük a felhajtó autók besorolását lassítással, sávváltással, de csak akkor, ha nem akadályozzuk vele a mögöttes forgalmat vagy a belső, gyorsabb sáv forgalmát. A felhajtó autók ne kényszerítsék ki a besorolást, felhajtáskor tartsuk be az elsőbbségadás ide vonatkozó szabályait.

Rutinos vagy?

A gyakorlott vezetők legyenek türelmesebbek és segítsék a gyakorlatlanabb vezetőket, illetve ne zavarják őket össze. Nyári és hétvégi időszakban mindig több az utakon, különösen a nyaralóhelyek körül, még különösebben az M7 autópályán a kisebb rutinnal rendelkező sofőr. Esetükben a legjellemzőbb reakció a vészfékezés és a kontrolálatlan kormányelrántás, mindkettő nagy sebességnél komoly veszélyeket rejt.

Rutintalan vagy?

Kezdő vagy rutintalan autósok ne a zsúfolt autópályán “próbálgassák a szárnyaikat”, törekedjenek a biztonságos haladásra. Figyeljük a forgalom ritmusát, ha lassul, nem véletlenül történik, lehet az ok egy torlódás, vagy baleset, vagy útkarbantartás. Torlódás esetén jelezzünk a vészvillogóval a mögöttünk érkezőknek.