Szlovákiában 2023 januárjában vezettek be új rendszámokat, melyeknek nemcsak a dizájnja, hanem a formátuma is változott: az egységesség jegyében ugyanis az új kombinációk nem tartalmazzák a különböző járások kódjait, így a szisztéma már inkább a magyarországihoz hasonlít, melyben tavaly nyár óta adnak ki új azonosítókat.
A szlovák autósok életét azonban megnehezítik az új rendszámok: mint arról az RTVS beszámolt, arra panaszkodnak, hogy a bevásárlóközpont parkolóiban a szenzorok egyszerűen képtelenek felismerni az új betűtípusokat, ezért sokszor előfordul, hogy a rendszer nem engedi be őket a parkolóba, illetve ki onnan.
„Lényegében mindenhol pórul járok” – nyilatkozta az egyik új rendszám tulajdonosa. „Sehol a világon nem láttam olyat, hogy a nulla közepén pont lett volna, ami nyilván gondot okoz” – utalt arra, hogy a szenzorok a változások miatt például a nullát rendszeresen összekeverik az O betűvel. „A portásokat kell hívni, hogy manuálisan beengedjenek minket. Ez nem megoldás” – méltatlankodott.
Az új betűtípus miatt már petíciót is indítottak az új szlovák rendszámok visszavonására, amit eddig 2500-an írtak alá. Az RTVS megkeresésére azt közölte a belügyminisztérium, hogy nem terveznek változtatni a mostani formátumon – sőt, azt várják el, hogy a bevásárlóközpontok és más parkolók az aktuális rendeletnek megfelelően korszerűsítsék a táblafelismerő rendszerüket, illetve azok szoftvereit.
Sok járművezető a rendszámok összevissza ragaszgatásával próbálja elkerülni, hogy fennakadjanak a sorompókon, ezt azonban egyáltalán nem javasolják a hatóságok. Ugyan arra még várni kell, hogy a rendszereket az új rendszámokhoz igazítsák, arra figyelmeztetik az autósokat az átállás ideje alatt, hogy a rendszámokon szereplő karakterek módosítása, ragasztása pénzbírságot vonhat maga után, rosszabb esetben be is vonhatják a rendszámot.
Hatféle javaslat közül választották ki az új rendszámokat, a befutó végül a pozsonyi Képzőművészeti Egyetem hallgatójának az ötlete lett. Michal Tornyi, az egyetem vizuális kommunikáció tanszékének vezetője elmondta, hogy az alapötlet arra irányult, hogy jobban megkülönböztessék a betűket és a számokat – így az előbbiek négyzetesebb, míg az utóbbiak kerekebb kialakítást kaptak.
Arról pedig még korábban írtunk, hogy az északi szomszédainknál miért fogy jóval több egyedi rendszám, mint itthon: