Már régóta léteznek strapabíróbb gumik fejlesztésére irányuló törekvések, méghozzá olyan formában, hogy azokba ne kelljen levegő. Az innovatívnak szánt technológia viszont még a közelmúltban is gyerekcipőben járt – főleg, ami az amatőr próbálkozásokat illeti –, de úgy tűnik, sikerült áttörést elérni a kérdésben.
A Michelin ugyanis Európában is megkezdte levegőmentes gumija, az Uptis tesztelését, ráadásul éles körülmények között, a közúti forgalomban. A kísérleti projekt 2023 júniusában vette kezdetét, melynek keretében a francia postahivatal, azaz a La Poste három kézbesítőkocsijára a levegő nélküli gumikat szerelték fel – a teszt következő fázisában már 40 postás fogja használni a francia gumigyártó új termékeit.
Erre 2024-ig kerülhet sor, ha a projekt első szakaszában összegyűjtött adatok azt mutatják, pozitív irányba halad a technológia, de ha szükségesnek látják, addig tovább is fejleszthetik azt. Nem ez az első helyszín, ahol tesztelnek, hiszen tavaly óta Szingapúrban az ottani DHL-lel együttműködve, furgonokon próbálgatják a levegőmentes abroncsot.
The @GroupeLaPoste chooses Michelin to equip its delivery vehicles with MICHELIN Uptis puncture-proof tires!
Our MICHELIN Uptis tire is currently the only airless tire in the world to travel on open roads, under real conditions!
Learn more: https://t.co/D7JVuphXVL pic.twitter.com/H8e1Dyyxmc
— Michelin (@Michelin) June 27, 2023
A francia márka múlt heti sajtóközleményéhez csatolt képeken egy Citroën Jumpyn láthatóak a levegő nélküli gumik, de a La Poste járműállománya többek között több ezer kisebb kisteherautóból, például Renault Kangoo-ból áll. Hosszú távú célként azt tűzte ki a Michelin, hogy az abroncsnak köszönhetően a francia postának sikerül csökkentenie a szervizelések miatti állások idejét.
Az Uptisszal szerelt furgonok jelenleg három észak-franciaországi település, Lesquin, Valenciennes és Douai környékén, a belga határhoz közel látják el feladatukat.
Levegő helyett rugalmas bordákra támaszkodnak az Uptis-gumik, amik rendhagyó kialakításuk révén szinte teljesen átlátszóak, ám azt egyelőre homály fedi, hogy később sorozatgyártásba kerülnek-e majd. Annyi viszont már kiderült a Michelin távlati terveiről, hogy a levegőmentes gumikat főként a kereskedelmi szállítmányozásban közreműködő könnyűhaszonjárművekre szánják.