Az év „eddigi legvitatottabb” szabadalmát nyújtotta be a Ford, méghozzá egy olyan technológiára vonatkozóan, ami lehetővé tenné a járművezetők számára, hogy állva vezessenek, ha terepre merészkednek – vette észre a CarBuzz az Egyesült Államok Szabadalmi- és Védjegyhivatalának (USPTO) oldalán megjelent beadványt.

Szabadalmában egy „kabrió terepjárót” emleget a Ford, amiből arra lehet következtetni, hogy a hamarosan Európában is kapható Broncóval reformálná meg a terepjárást. Az amerikai gyártó álláspontja szerint azért van szükség arra, hogy a sofőr felállhasson menet közben, mert bizonyos terepviszonyok eleve megkövetelik, hogy azok felmérése, illetve a saját és autója biztonsága érdekében felálljon, vagy akár ki is hajoljon az autóból – ennek különösen sziklák megmászásakor lehet jelentősége, hiszen akkor finoman szólva akadályoztatott a kilátás.

Ilyenkor a legkézenfekvőbb lépés pedig az, hogy feláll a járművezető, hogy meggyőződjön arról, mennyi hely áll még rendelkezésre, ez azonban azzal is együtt jár, hogy nehezen vagy egyáltalán nem fér hozzá az elsődleges kezelőszervekhez, így többek között a gáz- vagy a fékpedálhoz sem, sőt, egyes vezetéssegítő funkciók is deaktiválják magukat, ha azt észlelik, hogy a sofőr nem ül az ülésben.

Hogy megkerülje ezt a problémát, új vezetőérzékelő rendszert szabadalmaztatna a Ford, ami – a márka bevallása szerint – fejlettebb az eddigi, ülésbe épített változatnál. Kamerák, illetve az autóipar számos területén alkalmazott LiDAR, azaz optikai távérzékelő, radar, valamint közelségérzékelő segítségével, továbbá a telefon kulcsként történő funkcionálásával térképezne fel egy vezetési zónát a technológia. Ezt úgy kell elképzelni a szakportál olvasatában, mintha egy műszercsoportba integrált kamera érzékelné például a járművezető arcát.

A lényeg, hogy a rendszer biztosítsa, hogy egy adott „vezetési zónában” tartózkodjon a vezető, úgy, hogy közben azok az asszisztensfunkciók se kapcsoljanak ki, mint amilyen a parkolási asszisztens, a domboldali parkolási asszisztens, a forgalmidugó-asszisztens és a sávtartó. Ezzel párhuzamosan hozzáférhetne egy másodlagos vezérlőrendszerhez, amit speciális testhelyzetekben lehetne használni.

Jöhet az állva vezethető autó 1

Lehajtható teteje révén fizikai akadálya nem lenne annak, hogy fel lehessen állni a Bronco vezetőüléséből. (Fotó: Ford)

Leszögezte azt is a Ford, hogy a rendszer csak egy világosan meghatározott tartományban használható, így nem áll fenn annak eshetősége, hogy valaki állva vagánykodjon a Bronco volánja mögött, miközben nagy sebességgel csúszkál. Ennek úgy vennék elejét, hogy az amerikai gyártó korlátozná a gyorsítás mértékét, az alapértéket közel 5 km/órában (3 mérföld/óra) határoznák meg, ami egy igencsak alacsony tempó. Ugyanakkor valószínű, hogy más paramétereket is figyelembe vennének, mint például a dőlésszöget, a kerekek dőlésszögét, vagy azt, épp hány kerék van a levegőben.

A másodlagos kezelőszerveket mikroszenzorokkal működtetnék, ami a sebességet és a nyomatékot szabályozná, ahogyan az olyan elsődleges kezelőszerveket is, mint például a kormánykerék. Tehát megvalósulhat az, hogy a sofőr az egyik kezét a kormánykerék tetején tartja, míg a gázkar szerepét a szélvédő tetején elhelyezett érintőpanel töltené be.

A Ford a szabadalmában több olyan biztosítékot is megnevez, ami megakadályozná, hogy a sofőr kiessen a járműből. Ennek ellenére továbbra sem sikerült minden biztonsági aggályt tisztázni a vezetőérzékelővel kapcsolatban: többek között róják fel neki, hogy ezzel a Ford nem egy biztonsági vezetési szokást hirdetne, hanem egy egyébként is veszélyes szokást tenne biztonságossá.