Sebességben hagyni a váltót a zöldre várva
A városban való vezetés rengeteg piros lámpával való találkozást jelent, így természetesen a kuplung lenyomva tartása minden egyes alkalommal a lámpaváltásra várva, idővel kopást okoz. Ebben az esetben leginkább a kuplung élettartama csökken, főképp a kinyomócsapágyat koptatjuk feleslegesen, de a tárcsát is, ha nem teljesen nyomjuk ki a pedált.
Ez a szerkezet ugyanis a gyors kapcsolásra van kitalálva, egy mozdulat a pedálon, pár másodperc, és ennyi. Ezért káros szokás pirosnál várakozva, pár percre megállva sebességben hagyni az autót, és folyamatosan nyomni a kuplungot.
További kockázatot jelenthet, hogy véletlenül kiengedjük, az autó pedig elindulva nekikoccan az előtte állónak.
„Nem célszerű jóval az indulás előtt a kuplungot kinyomni, sebességbe tenni az autót és úgy várakozni az indulásra. A lámpa váltási idejét, főleg, ha szokott útvonalon jár, rövid idő alatt kiismerheti. De teljesen ismeretlen kereszteződésnél is kell várnia. A keresztirányú forgalom mozgását vagy lámpáit figyelve ki tudja következtetni, hogy vélhetően mikor fog váltani a lámpa” – írta egy témába vágó kérdésre vezetéstechnikai szakértőnk.
Kezet pihentetni a váltón (véleményes!)
Ebben a kérdésben megoszlanak a szakértői vélemények. Az alapvetés logikus, a váltórudat nyomva a kezünkkel terheljük a váltó belső szerkezetét, ahol mozgó alkatrészek vannak, és ez nyilván kopik ilyenkor.
Nos, a legtöbb autóra ez már egyáltalán nem igaz, legfeljebb a hosszmotoros, régi konstrukcióknál lehetett ennek a tanácsnak értelme, amikor a váltórúd még ténylegesen a váltóházban ért véget. Ma már nagyon kevés ilyen autót találunk, a hazai utakon futó keresztmotoros konstrukciók esetén – akár bovdenes, akár rudazatos megoldásnál – nem kell tartanunk attól, hogy a váltón pihentetett kezünk kopást, hibát idéz elő.
Kézifék nélkül, csak kuplunggal tartani az autót egy emelkedőn
Újra a manuális váltó elengedhetetlen társa, a tengelykapcsoló, vagyis a kuplung a ludas. Ezzel gyűlik meg a baja a legtöbb sofőrnek, ha emelkedőn való elindulásról van szó. Bár elvileg mindenki lesajátítja a kézifékkel való elindulás művészetét, de sokan nem vesződnek ezzel. Inkább csak adnak némi gázt, és a kuplungot csúszáshatáron tartva várják meg, míg haladhatnak tovább, elindul a sor, vagy vált a lámpa.
Ennek káros hatását néha erős, tipikus égett szag mutatja, ilyenkor a kuplungtárcsa nem tudja átvinni a váltó felé a nyomatékot, és a csúszófelület elforogva szó szerint elég.
Padlózni alacsony fordulaton
Ez a hiba nem a váltó élettartamát csökkenti, de a kézi váltós autók sajátja. Egy automata esetén ugyanis a padlógáz egyet jelent a visszaváltással, amit intéz magának a gép, ezzel a sofőrnek nincs semmi dolga.
A manuális váltónál viszont szó szerint a vezető kezében a döntés, mehet kétezres fordulaton hatodik sebességben, és ekkor is lenyomhatja tövig a gázpedált, az autó marad a megadott fokozatban.
Ezzel a motornak adunk nagy pofont, sokkal jobban megterheli, mint ha az ajánlott fordulaton kérnénk tőle a több erőt. Sok modern és közepesen modern autóban van váltásra figyelmeztető jelzés, de ezek sokszor csak a felfelé váltásban, gyorsulásnál segítenek, funkciójuk főleg annyi, hogy segítsenek a takarékos vezetésben.
Apróságnak tűnik, hirtelen belegondolva nem is tűnik károsnak, mégis, ha a videóban ecsetelt módon használjuk az autónkat, az megrövidíti a motor élettartamát.
Ötösből kettesbe 140 km/óránál
Nos ezt tényleg nem érdemes kipróbálni. Miért? A választ megadja ez a videó:
Ezzel a mutatvánnyal a motort tehetjük tönkre. A sebességváltó áttétele így a működési tartományon kívül eső fordulatszámra kényszeríti a motort, amit nem viselnek el a mozgó alkatrészek, a dugattyúk, hajtókarok, főtengely, és a vezérlés.