A Toyota a hatvanas évek második felében megkezdte globális terjeszkedését: először a térségben, majd a világ egyre távolabbi pontjain nyitott képviseleteket. Olyan legendás modellek indultak útjukra ebben az időszakban, mint a Corolla vagy a Hilux, és miközben minden a fejlődésről, a terjeszkedésről szólt, a Toyotánál már a jövőre is gondoltak. De nem a távoli, futurisztikus jövőre, ahol önvezető repülő autók szállítanak bennünket a városok között, hanem egy beláthatóbbra, egy józanabbra, ahol a százezerszámra legyártott autók élettartamuk végére érve hulladékká válnak.
Ezért 1970-ben létrehozták a Toyota Metal vállalatot, és ezzel megalapozta a japán gyártó újrahasznosítási programját. Olyan probléma megoldására hozták létre, amellyel akkoriban még nem sokan foglalkoztak, ma viszont kulcsfontosságú szereppel bír az autóiparban.
Az elmúlt ötvenhárom év során igen magas szintre emelték az autóipari hulladékok feldolgozásának hatékonyságát. A vállalat három fő területen tevékenykedik: a hulladékok aprítása, az aprításból visszamaradt pornemű anyagok (ASR) visszanyerése, valamint a kutatási és oktatási feladatokat ellátó autóipari újrahasznosítási műszaki központ.
A Handa városában működő Toyota Metal az egyetlen olyan hulladékaprítással foglalkozó vállalkozás a világon, amely egy autógyártó irányítása alatt tevékenykedik. Az aprítást gondos előkészítő munka előzi meg. Leeresztik a folyadékokat, eltávolítják a nem acél alkatrészeket, ezeket porítják és szétválogatják. Leszerelik az újra felhasználható karosszériaelemeket (pl. lökhárítókat és ajtókat), majd a karosszériát összepréselik, és így kerül az aprítóba.
A cég két nagy kapacitású, egyenként 2000 lóerős aprítót üzemeltet; ezek egyikét – egy 1990-ben üzembe állított, német gyártású berendezést – használják kifejezetten autók feldolgozására. A gép egy nyolcórás munkanap során mintegy 1000 gépkocsit képes törmelékké zúzni és összesen 400 tonna autóipari vashulladékot nyer vissza.
Az aprítás után visszamaradó finom por, az ASR (automotive shredder residue) évtizedeken keresztül hulladéklerakókba került világszerte. A Toyota azonban 1998-ban létrehozta ASR újrahasznosító központját, egyrészt, hogy véget vessen a környezetet terhelő gyakorlatnak, másrészt, mert a modern autók építésénél egyre nagyobb arányban alkalmaztak olyan könnyű anyagokat (alumínium, kompozit anyagok, réz stb.), amelyek visszanyerésével értékes nyersanyagokhoz jutott az autóipar. Az ASR port ma 100 százalékban szétválogatják és újrahasznosítják.
A cég külön részlege foglalkozik a hibrid és elektromos járművek hajtásláncainak újrahasznosításával, az ezekben felhasznált értékes nyersanyagok visszanyerésével. Ugyanez a helyzet a légzsákokat újrahasznosító egységgel, amelyek az ELV-járművek mellett a gyártási hulladékok feldolgozását is elvégzi.
A vállalat 2050-es környezetvédelmi kihívásának teljesítésében kulcsszerepet játszó újrahasznosítási tevékenységeket elősegíti, hogy a Toyota eleve úgy építi járműveit, hogy azok tömegük 99 százalékában újrahasznosíthatók legyenek.