Mindig is dilemma tárgyát képezte, mely autók a legbiztonságosabbak, vagy épp ellenkezőleg, melyekben a leggyakoribb a baleset „esélye”. Emlékezzünk vissza arra a felmérésre, amely azt mutatta be, hogy a piros autók például azok közé tartoznak, amik mágnesként vonzzák a balszerencsét az utakon.
Még sarkosabb kérdésre kereste a választ tanulmányában az észak-amerikai Közlekedésbiztonsági Intézet (IIHS): mely típusokban ülve a legvalószínűbb, hogy meghal a vezető a volán mögött – vette észre a Carscoops. Ehhez a 2020-as modellévből származó járműveket vizsgálta meg a szervezetet, az eredmények alapján pedig leginkább az izomautók és kisautók tulajdonosai érezhetik magukat veszélyben az USA-ban.
„Általában azt tapasztaljuk, hogy a kisebb járművekben magas a vezetők halálozási aránya, azok ugyanis nem nyújtanak megfelelő védelmet, különösen akkor, ha nagyobb, nehezebb SUV-kkal vagy pick-upokkal ütköznek” – magyarázta David Harkey. Az izomautókkal kapcsolatban az IIHS elnöke főként az azok jelentette imázst, illetve értékesítésük módját emelte ki, amik „szintén hozzájárulhatnak a balesetveszélyhez”, mondván, a marketingjük agresszívabb vezetési stílusra ösztökéli használóikat.
Egy rangsort is felállítottak a veszélyes autómodellek között, amit az határoz meg, hogy egymillió regisztrált járműre hány halálozás jut. Beszédes ebből a szempontból nézve, hogy a Mercedes-Benz E-osztály esetében ez az érték 0, míg a Dodge Chargeré 154.
Az E-osztály esetében ez az eredmény, azzal magyarázható, hogy ilyen jellegű járművet főleg idősebb, családos emberek vezetnek, és ugyanez igaz például a BMW X3-ra. Marketingjük is teljes más, hiszen abban a luxust, a kényelmet és a biztonságot helyezik előtérbe, nem a teljesítményt.
A legrosszabbul mégis a Mitsubishi két kisautója, az itteni Spacestar tengerentúli testvére, a Mirage G4 és a Mirage áll, amelyek esetében 205, illetve 183 az egymillió autóra jutó halálozási arány.
Ugyanehhez a kategóriához tartozik a Hyundai Accent, a Chevrolet Spark, a Kia Rio és a Kia Forte, amelyek mind a lista első tíz helyének valamelyikén szerepelnek. Az izomautók esetében a magas értéket inkább a tendenciózus szabálysértéseknek tudják be, így például a Chevrolet Chargerre 164 haláleset jut egymillió autóra kivetítve, ami több, mint mondjuk a Ram 2500 vagy a Ford F-350 pickupok esetében.
A másoknak okozott halálesetek tekintetében viszont fordul a kocka, és a nagyobb „monstrumok” ugranak a sor elejére. Ebben a mutatóban a Ram 3500 pickup hosszú platós, összkerékhajtású változata áll a legrosszabbul, 189-es arányszámmal, így alátámasztva azt a teóriát, miszerint a nagy járművek és magukat bennük biztonságban érző vezetők jelentenek igazán nagy veszélyt a többi közlekedőre és a gyalogosokra nézve.
A 2020-ast megelőző években ráadásul folyamatosan nőtt az egymillió regisztrált járműre jutó halálesetek száma: 2011-ben ez 28 volt még, 2017-ben már 36, 2020 pedig 38-as átlaggal zárult.
A sofőrhalálozás szempontjából a húsz legrosszabb arányszámmal rendelkező autó az USA-ban:
- Mitsubishi Mirage G4 – 205
- Mitsubishi Mirage (ferdehátú, itthon SpaceStar) – 183
- Dodge Challenger 2WD – 154
- Hyundai Accent – 152
- Chevrolet Spark – 151
- Kia Rio (szedán) – 122
- Dodge Charger HEMI 2WD – 118
- Chevrolet Camaro (kabrió) – 113
- Nissan Altima – 113
- Kia Forte – 111
- Chevrolet Camaro (kupé) – 110
- Chevrolet Sonic – 107
- Hyundai Elantra (szedán) – 103
- Chrysler 300 4WD – 100
- Ford Mustang (kabrió) – 97
- Chevrolet Malibu – 91
- Dodge Charger 2WD – 91
- Chevrolet Trax 2WD – 89
- Ford EcoSport 2WD – 84
- Chevrolet Impala – 80