Még az IndyCar elődje, a CART idején kóstolt bele az amerikai open-wheel versenyzés világába a Porsche, ám a németek tengerentúli szerepvállalása végül nem bizonyult hosszú életűnek.

Pedig igyekeztek odatenni magukat, ennek az a 2,65 literes, V8-as hajtáslánc állít emléket, amivel az 1987-es idényre neveztek. A 800 lóerős motort a 2708-as kódnevű versenygéphez fejlesztették, és egyáltalán nem készült sok belőle, tekintve, hogy a karosszériájából is összesen három példányt gyártottak Weissachban.

Sok másiknál értékesebb lehet ez a V8-as motor 1

A metanollal működő, percenként akár 11 ezres fordulatszámra képes négykamrás, 32 szelepes motort Hans Mezger fejlesztette ki, akit a mai mapig a Porsche legendás motortervezői között tartanak számon. Mezger nevéhez más, ennél sikeresebb konstrukciók is fűződnek, hiszen az ő érdeme például az első, 1964-ben bemutatott Porsche 911-es léghűtéses, hathengeres bokszermotorja.

Minden erőfeszítés ellenére kiugróbb eredmény nélkül zárta a CART-ban töltött négy évét a Porsche, melynek szekerét még az sem lökte be az Egyesült Államokban, hogy két évvel bemutatkozásuk után összefogtak a March-csal.

Bár több mint 30 év eltelt a sikertelen próbálkozás óta, akkoriban már önmagában az nagy szenzáció volt, ha egy európai gyártó egy amerikai szériában igyekszik szerencsét próbálni. Az egyik V8-as motort ráadásul az utókornak is megőrizték: az RM Sotheby’s következő aukcióján, a kaliforniai Montereyben kerül kalapács alá.

Sok másiknál értékesebb lehet ez a V8-as motor 13

Fotó: RM Sotheby’s

Értéke annak ellenére elérheti a 80-100 ezer dollárt, hogy csak a V8-as blokk képezi a licit tárgyát, míg a turbófeltöltő nem. Hogy valóban gazdára talál-e nagyjából 27-35 millió forintért az amerikai motorsport történetének egyik egyedülálló darabja, augusztus 17-én, csütörtökön derül majd ki.