A napokban jelent meg egy friss kutatás annak kapcsán, hogy annyira mégsem érik el a kívánt hatást a villanyautók. A károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előnyeiket a mai napig nem vitatják, viszont az akkumulátorgyártás folyamán keletkező ökológiai lábnyomot csak egy bizonyos futásteljesítmény fölött ellensúlyozzák, amit a legtöbb háztartásban nem érnek el az első tulajdonosnál.
Bár az elmúlt években világszerte számos módon forszírozták az elektromos autók térnyerését, csekély elterjedésükben egyelőre az is közrejátszik, hogy nehezen fogadják el őket. Igaz, 2035-től nemigen marad más választásuk azoknak, akik új autót szeretnének vásárolni – bár a saját autó birtoklásáról is megoszlanak a vélemények –, ugyanis többek között az Európai Unióban is betiltják a belső égésű motorokat. (A szigor alól csak azok élveznek kivételt, amik teljesen szintetikus üzemanyaggal is használhatóak.)
Egy másik tanulmány szerint az elfogadottságuk hiányában az is közrejátszik, hogy a férfiak az elektromos autókat nem tartják kellően férfiasnak, ezért nem is vásárolják szívesen azokat. Erről Dr. Michael Parent, az austini Texasi Egyetem munkatársa 400 fő bevonásával végzett egy ebből kifolyólag nem annyira reprezentatív kutatást – amit az Autoevolution szemlézett –, és ebből derült ki az, hogy sok férfi az imázsuk miatt ragaszkodik a hagyományos, benzin- vagy dízelmotorral szerelt autókhoz.
A jelenség a férfiasság-kontingencia fogalmára vezethető vissza, ami egy 2015-ös kutatás eredménye, mely arra ad magyarázatot, mennyire függ egy férfi önértékelése a férfiasság érzésétől, illetve az arról alkotott elképzeléstől. Ez lefedi azt is, hogy a férfinak milyen férfiasságot kell sugároznia, továbbá, hogy miképpen felel meg a vele szemben feltámasztott társadalmi elvárásoknak.
Dr. Parent szerint a nemi önkifejezés miatt nem számítanak férfiasnak az elektromos járművek, mivelhogy azok nagyon csendesek, éppen ezért kevésbé tartják azokat erősnek. Ez a benyomás független attól, mennyire megy jól, hogyan gyorsul valójában egy autó. A vizsgálatban részt vevők 40 százaléka – azaz a 400 főből 160-an – ilyen szempontból egyértelműen a villanyautót tartják a legrosszabb választásnak, ha újautó-vásárlásról van szó.
A kutató szerint ezeket a sztereotípiákat és maszkulinitásból fakadó meggyőződéseket a reklám erejével lehetne korrigálni, ugyanakkor elismerte, ilyen szempontból a tanulmánya többek között az elektromos járművek alacsony népszerűsége és a klímaváltozás helyzete közötti kapcsolatra sem ad határozott választ. Az éghajlatváltozás problémáját pedig eközben az sem oldaná meg, ha ezek az emberek holnap már máshogy látnák a világot.