Vizsgálja annak lehetőségét a Honda, hogyan ösztönözhetné arra monetárisan a vásárlóit, hogy minél környezetbarátabb módon vezessenek az utakon. A japán márka erre vonatkozóan benyújtott szabadalmát a CarBuzz vette észre.

Elképzelésével alapvető szándéka a Hondának, hogy az egyes országokban működő károsanyag-kibocsátási kereskedelmi rendszerekben (ETS) jobb eredményeket érjen el. Ennek lényege, hogy amennyiben egy bizonyos szint alá süllyed a kibocsátási érték, az adott gyártó szén-dioxid-kibocsátási kreditekben részesül. Ezeket továbbértékesítheti más márkáknak, amik önerőből nem képesek megfelelni a hatóságok által megszabott emissziós szabványoknak.

Csakhogy az egységek pénzbeli értéke több országban is folyamatosan ingadozik, ezért a Honda egy kriptokezelő eszköz használatát javasolná. A leginkább magánszemélyek és kisebb vállalkozások számára kidolgozott szisztémához a japánok szerint egy terminálra és egy felügyeleti eszközre lenne szükség – legyen az számítógép, táblagép, vagy akár okostelefon –, amik ugyanazon a hardveren osztozhatnának.

Az említett hardver mérné a károsanyag-kibocsátás mértékét, amihez kapcsolódóan egy szoftver biztosítana hozzáférést vagy a kibocsátási tanúsítványhoz, vagy pedig a kibocsátási egységekhez, de – megelőzve a lehetséges csalásokat – semmiképpen sem mindkettőhöz. A rendszer újragondolása alapján a cél az emisszió csökkentését igazoló dokumentum megszerzése lenne. A csökkenést azonban egy bizonyos időn belül kellene igazolni: a Honda javaslatában két év szerepel, de hosszabb időszak is meghatározható.

Jutalmaznák azokat, akik takarékosan vezetnek 1

Gazdaságilag motiválnák az autósokat arra, hogy vezetés közben a környezetükre is odafigyeljenek. (Fotó: Alex Robinson Photography/Getty Images)

Magyarra lefordítva: az erre kijelölt eszköz folyamatosan mérné az adott autó károsanyag-kibocsátását, és ha az adott időkereten belül csökkenés mutatható ki, arról a felhasználó tanúsítványt kap, ami kriptoeszközökre, azok pedig kriptovalutákra, vagy végső soron készpénzre válthatóak be, ha eljön annak az ideje.

Az alternatívaként szintén bedobott, illetve már létező szén-dioxid-kreditek értéke 40-80 dollár, azaz körülbelül 15-30 ezer forint között mozog, tartózkodási helytől is függően. Az ugyanakkor problémát jelent, hogy az egységek csak makroszinten, valamint abban az esetben működnek, ha például több százezer autót vesznek egy kalap alá. Erre jó példa, hogy a Tesla 2020-ban 1,6 milliárd dollárt keresett azon ETS-egységek eladásából, melyekre – az új elektromos modellek bevezetése révén – már nem volt szüksége.

Ezzel párhuzamosan viszont az amerikai kormány tovább akarja szigorítani a kibocsátási előírásokat, ami ahhoz vezethet, hogy 2027-től több olyan gyártó is bajba kerül, melynek nem szerepel a kínálatában elektromos hajtású jármű.

Sok egyelőre a homályos folt

A CarBuzz értelmezése szerint a hosszú, technikai kifejezésektől hemzsegő szabadalom azt egyelőre nem konkretizálja, hogy mekkora nyereségre lehetne szert tenni a környezetkímélő vezetéssel. További kételyeket vet fel, hogy a villanyautóknak még sok gyermekbetegségüket kell leküzdeniük az elkövetkező időszakban, továbbá logikai buktatói is vannak az elgondolásnak.

Kezdve azzal, miért venne bárki egy sportosabb Civic Type R-t, ha közben nem élvezheti, hogy krediteket gyűjtsön… Az eddig ismert információk alapján egy kisebb kölcsönző előnyére válhat a rendszer, mely hibrid Accordokat üzemeltet flottaszerűen, de egy magánszemély esetében kevésbé tűnik kifizetődőnek.

Ha anyagilag kompenzálnák, ösztönözhetnének téged arra, hogy takarékosabban vezess?
Igen, simán belemennék.
63% (115)
Kizárt! Úgy vezetek, ahogy én szeretnék.
18% (33)
Fontolóra venném.
19% (35)