Folytatódik a szabadidő-autók üldözése: a múlt héten a németországi Berlinben akciózott a Tyre Extinguishers – tükörfordításban: „Gumikioltók” – nevű klímavédő szervezet. Három éjszaka folyamán összesen 310 autó kerekeit engedték le, a crossoverek, az SUV-k és a pick-upok sem menekülhettek.

Annak oka, miért éppen ezek a kategóriák szúrják a radikális környezetvédők szemét, egyszerű: túl magas a károsanyag-kibocsátásuk és túlságosan nagy helyet foglalnak. Vagy ahogy ők fogalmaznak: „Az SUV-k mozgásképtelenné tétele egy kicsit, de szükséges ellenállás a környezeti katasztrófával szemben” – szemlézte az egyik anonim aktivista tézisét az Autoevolution.

Látható, hogy a szervezetnek egyértelműen a paraméterekkel szemben van kifogása, hiszen a „haragjuk” ugyanúgy utoléri az elektromos, illetve a hibrid hajtású modelleket is – bár itt lássuk be, az emissziós kifogás már nem védhető annyira. Akciójukkal párhuzamosan megpróbálják lebeszélni az embereket arról, hogy ilyen járműveket vásároljanak – a gumik leengedésével nyomatékosítani kívánják az üzenetüket.

Működésük lassan évek óta okoz kellemetlenséget az autósoknak, a környezetvédők számos európai ország mellett az Egyesült Királyságban is felléptek a „monstrumokkal” szemben, és a mostani akcióhoz hasonlóan meg sem állnak addig, amíg adott esetben több száz jármű kerekét nem eresztik le. Kereszteshadjáratuk összességében már tízezres nagyságrendekben érint(ett) autókat.

Más szervezetek sem riadnak vissza a hasonló jellegű, kaliberű fellépésektől: aktivisták legutóbb a Münchenben, az IAA Mobility sajtónapján vízbe süllyesztett autókkal üzentek, de Volkswagen-nagygyűlést, reggeli csúcsforgalmat és Forma-E-futamot is zavartak már meg – a lista pedig lassan végeláthatatlanul hosszúvá válik…

Pedig ekkora volumenű a magánrepülők és a jachtok környezetre gyakorolt hatása is: intő példa, amiről társoldalunk, a First Class a nyáron beszámolt, miszerint egy milliomos megvált a magánrepülőgépétől, amint megtudta, mennyire környezetszennyező. A globális magángépállomány annak ellenére nőtt az előző években, hogy a kereskedelmi járatokhoz képest legalább tízszer annyi szén-dioxiddal árasztja el a levegőt.