Mint arról korábban a Vezess beszámolt, Walesben drasztikusan szigorítottak a lakott területek sebességhatárain. A döntés értelmében múlt hét vasárnap óta a korábbi 30 helyett már csak 20 mérföld/órával, azaz 48 helyett 32 km/órával lehet közlekedni.

Vegyes érzésekkel fogadták a csökkentett sebességhatárt, és nemcsak a lakosság részéről, hanem politikai körökben is volt, aki „teljesen őrültnek” minősítette azt. Mostanáig viszont megválaszolatlan maradt a kérdés, miszerint valójában mekkora időveszteséget jelent az új szabályozás. A Wales Online által közölt adatok szerint

minimálisan, 45-63 másodperccel lassult az útidő egy átlagos hosszúságú útvonalon.

Az Agilysis közlekedési és közegészségügyi kutató tanulmánya több mint 25 millió jármű, illetve mintegy 420 kilométernyi út GPS-adatokon alapuló vizsgálatával készült el. A mérések alapján arra a következtetésre jutottak, hogy érdemben nem igazán csökkent az autók átlagsebessége, a sűrű forgalom, továbbá annak ritmusa miatt a mostaninál csak 4,7 km/órával tudtak gyorsabban haladni.

A kormány annak reményében vezette be mintegy 32 millió font, azaz több mint 14 milliárd forint ráfordításával az új sebességkorlátozást, hogy azzal sikerül jelentősen, akár 40 százalékkal csökkenteni a balesetek számát, ezzel együtt pedig az egészségügyre rótt anyagi terheket is.

Más kérdés, hogy a mérések alapján lényeges különbséget nem eredményezett a szigorítás, így felveti a kérdést, valóban megérte-e ennyit áldozni az alkalmazására, valamint annak járulékos, például az új táblákkal és felfestésekkel járó költségeire. Az eddigiek alapján a közvélemény nem ért egyet az intézkedéssel, hiszen annak hatályba helyezését követően online petíciót indítottak ellene, melyet azóta 400 ezren írtak alá.

Egyetértenél a 30 km/órás sebességhatár általános bevezetésével?
Igen.
9% (199)
Nem.
88% (2005)
Talán.
3% (80)

Egyre több a 30-as tábla Európában és Budapesten is

Pedig egyre több európai országban válik bevett gyakorlattá, hogy lakott területen 30 km/óra a maximális megengedett sebesség, sőt, javaslat szintjén felmerült, hogy az egész Európai Unióban így csökkentenék nullára a halálos balesetek számát 2050-ig. A walesi döntéshozók Spanyolországot hozták fel példának, de Brüsszelben, Bilbaóban, Bolognában, Helsinkiben, Milánóban és Párizsban már szintén az új rend van érvényben.

Néhány évvel ezelőtti előterjesztésében Karácsony Gergely főpolgármester szintén azt javasolta, hogy a főútvonalakon 70-ről 50-re, a nem főutakon pedig 50-ről 30 km/órára faragják a sebességhatárokat. Bár azóta megjelent olyan kutatás, ami alátámasztotta a hatékonyságát, ahogyan akkor, úgy most sem övezi egyetértés a forgalom lelassítását. Belvárosi kerületekben azonban mégis egyre több 30-as tábla bukkan fel, miután saját hatáskörben egy fővárosi szintű forgalomcsillapítási terv elemeit kezdték el megvalósítani.

A belvárosi kerületekben történt változásokat egy nagyobb anyagban is körbejártuk, ide kattintva pedig egy korábbi rendőrségi állásfoglalás olvasható arról, milyen hatással lehet a közlekedésre, ha általánossá válik a 30 km/órás maximum.