Rossz hatással van a virágok beporzására az autók által kibocsátott szmog – derült ki a Birminghami Egyetem kutatásából, amit a BBC szemlézett. A magasabb ózonszint miatt ugyanis kevésbé messzire terjed a virágillat, ennélfogva kevesebb méhet vonz. Egy terepen végzett tanulmány alapján ennek következtében mintegy felére esett vissza a méhek általi virágbeporzások száma.

Christian Pfrang professzor bevallása szerint a kutatókat ugyancsak meglepte, mekkora az autók környezetre gyakorolt hatása ebben a tekintetben is. Megpróbálták a jelenséget egy hatalmas szélcsatornában rekonstruálni, hogy megértsék az okokat. Ennek keretében megmérték, milyen messzire képes terjedni a virágok illata különböző szintű szennyeződések mellett.

Az eredmények alapján a professzor kijelentette, a tanulmányuk „szilárd bizonyítékot szolgáltat” arra, hogy a talajközeli ózon növekedésével ez a távolság lényegesen csökken, mivel az ózon megzavarja a virágillat kémiáját.

Sejteni sem lehetett, kikre veszélyesek még a hagyományos autók 1

A méheket is megzavarják munka közben az autók. (Fotó: John Tlumacki/The Boston Globe/Getty Images)

„A beporzók megküzdenek a természetes környezetben betöltött döntő szerepükkel, ami az élelmiszerbiztonságra is hatással van” – vonta le a következtetést Pfrang. „Az egyszerű megoldást a szennyezés csökkentése jelenti, vagyis vissza kell szorítani a légszennyező anyagok, például az ózonok, illetve a dízelautók kipufogógázának mértékét.”

A méhek eddig illékony szerves vegyületek segítségével azonosították a virágokat. Ezek az úgynevezett VOC-anyagok a beporzókat valósággal a virághoz vezetik, anélkül, hogy annak teljesen ki kellene töltenie a levegőt, túlterhelve a méheket. Mint a mellékelt ábra is mutatja, ennek a hátulütője az, hogy ki van szolgáltatva a szennyezés okozta zavaroknak, ráadásul sokkal jobban, mint azt eredetileg hitték.

A kutatók által a közlekedésre vonatkozóan felvázolt javaslatok valósággá válhatnak. Az elmúlt években számos módon számos módon szorgalmazták a mérsékelt, megfontolt autóhasználatot, másfelől – többek között – az Európai Unióban már szabály írja elő, hogy 2035-től nem értékesíthetnek újonnan benzin- vagy dízelmotoros gépkocsit, kivéve, ha az teljes szintetikus üzemanyaggal is képes üzemelni.