Ugye milyen gyönyörű az őszi levéltakaró az utakon? Színkavalkád mindenhol, ami sokszor arra csábítja az embert, hogy fényképezőt (vagy mobilt) ragadjon és egy patent őszi fotót készítsen autójáról. De van egy árnyoldala is a sok falevélnek az aszfalton.
A nedves, nyálkás falevélrétegre hajtva a járművek fékútja, féktávolsága megnőhet és könnyebben megcsúszhatunk. Ezért faleveles útszakaszon ügyelni kell az irányváltásokra és kanyarokra, valamint a fékezésekre, hiszen ilyenkor a jármű másként viselkedhet, mint ahogy azt száraz útburkolaton megszoktuk. Ráadásul, ha a falevelek átáztak, akkor a kockázat nagyságrendekkel nő, a hóhoz hasonlóan romlanak a gumiabroncs tapadási jellemzői. A veszély másik oldala, hogy a falevelek eltakarhatják a közúti jelzéseket (ez az adott útszakaszon a helyismerettel nem rendelkezők dolgát nehezít), továbbá elfedhetik a burkolat hibáit, a mély kátyúkat is.
Az október és a november a leginkább „faleveles” hónapunk, ilyenkor az átlagosnál óvatosabban célszerű haladni erdős, fás területeken, ligetek környékén. Ez az őszi jelenség leginkább a kezdő vezetőkre veszélyes, de a motorosoknak is jobban kell figyelniük, hiszen a két kerék hamarabb megcsúszik, mint a négy.
A csúszás foka számos körülménytől függ: a lehullott falevélréteg vastagságától, nedvességtartalmától, a ráhullott csapadék mennyiségétől. A falevél csúszósságával kapcsolatban több autógyártó is teszteket végzett, a Ford például a belgiumi tesztpályáját borította be falevéllel és súrlódástesztelő eszköz segítségével mérte a csúszás változásának mértékét. A teszt során igazolták, hogy a nedves falevelek legalább annyira csúsznak, mint a hó.