Kizárólag orosz és kínai gyártmányú autókat vásárolhatnak az orosz kormány által pénteken közzétett lista alapján az állami tisztviselők – számolt be a hírről a Reuters.

Az összesen hat márka húsz modelljét tartalmazó listát Vlagyimir Putyin elnök iránymutatásait követve állította össze az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium. Álláspontjuk szerint a felsorolásban szereplő autók műszaki adottságaikkal és felszereltségükkel „képesek kielégíteni a különböző szinten elhelyezkedő tisztségviselők igényeit”. A dokumentumban ötféle, az AvtoVAZ által gyártott Lada, továbbá az UAZ, az Aurus, a közelmúltban, kínai alapokon feltámasztott Moszkvics modelljei és az Evolute elektromos járművei szerepelnek.

A Moszkvics visszatérése és annak kínai háttere kapcsán a Reuters forrásai is megerősítették, hogy a Moszkvics 3 szinte egy az egyben egy JAC Sehol X4. Az orosz változatot Moszkvában szerelik össze, méghozzá egy kínai partnertől felvásárolt alkatrészkészlet felhasználásával, ami ugyancsak azt bizonyítja, hogy folyamatosan nő Kína befolyása az orosz autóipar felett.

Hatodikként egy ténylegesen kínai gyártó is felkerült a listára. A Haval 2019 óta gyárt autókat a Moszkvától 200 kilométerre található üzemében, melyek közül ötféle típusból válogathatnak a tisztségviselők. A Haval nem reagált a Reuters megkeresésére az oroszországi szerepvállalását illetően.

A hónapokkal ezelőtt belengetett szigorítás a tavaly februárban kirobbant és azóta is tartó orosz-ukrán konfliktus következményének tekinthető.

Egyértelművé vált ugyanis, hogy Oroszország igyekszik távol tartani magát a nyugati vállalatoktól, ahogy Oroszországgal szemben is számos gazdasági szankció lépett életbe. A kölcsönösség kapcsán példaként hozta fel a hírügynökség, hogy nemrégiben arra szólították fel a jövő évi elnökválasztás előkészületeiben közreműködő tisztviselőket, ne használják tovább az iPhone-jaikat. Félő ugyanis, hogy az Apple mobilkészületekei támadási felületet biztosíthatnak a nyugati hírszerzés számára.