Az olyan külső tényezők, mint a sötétség vagy a rossz időjárási viszonyok, rontják a látást és ezáltal a reakcióidőt is, amely főleg a volán mögött válhat kellemetlenné. Ami a legfontosabb, hogy az autók lámpái rendben legyenek.
Sokszor látni az utakon „félszemű” autókat. Bár a KRESZ-ben szerepel, hogy indulás előtt ellenőrizni kell a világítást, valljuk be, ezt sokszor elmulasztjuk (tisztelet a kivételnek). Ha már induláskor nem csekkoltuk, akkor van egy jó trükk: például ha pirosnál állunk egy autó mögött, a karosszériáján jó eséllyel látni fogjuk, hogy világít-e mindkét fényszórónk. Ha egy izzó kiég, túlfeszültséget idéz elő, és emiatt a másik is tönkremegy, ezért célszerű a kettőt együtt kicserélni. LED-es lámpáknál emiatt kevésbé kell aggódni, mert nagyon ritka a világítótestek meghibásodása; ott hamarabb ütheti fel a fejét elektromos hiba, mint kiégett LED.
Az sem mindegy, milyen hagyományos izzót használunk. Az üzletekben és az interneten mindenféle izzó beszerezhető, de van olyan is, ami a magyar szabványoknak nem felel meg. Erre érdemes figyelni, mert egy ellenőrzéskor büntetés lesz belőle, műszaki vizsgán pedig nem fogja megkapni az engedélyt az autónk.
Ajándék a rendőrségtől
Az ORFK-OBB hagyományos őszi akciója a Light Friday. November 3-án reggel 8 és délután 2 óra között ingyen kínálnak láthatósági eszközöket a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak, hogy biztonságosabban közlekedhessenek.
Rendszeresen gondot okoz, hogy sokan figyelmen kívül hagyják a szabályokat, és ködlámpával közlekednek. Mikor kapcsoljuk fel a ködlámpát? Akkor, ha a látási viszonyok (köd, eső, hó, por stb.) korlátozottak. Figyeljünk, vigyázzunk arra, hogy ne vakítsuk el a mögöttünk jövőt, azaz a hátsó ködlámpát javasolt kikapcsolni olyankor, ha a forgalom belassul, vagy mi magunk is biztonságos távolságban látjuk a ködlámpa nélkül előttünk haladót.
A fényszórók beállítása is fontos a baleset-megelőzés szempontjából. Egy rosszul beállított fényszóró elvakíthatja a szemből érkezőt, esetleg nem időben veszi észre a sofőr az út szélén álló gyalogost. Biztosan te is találkoztál már olyan gépjárművel, amelynek a fényszórói az eget világították, mivel vagy rosszul állították be őket, vagy a szokásosnál nagyobb súlyt pakoltak az autóba, így a hátulja leült. Erre is érdemes figyelni, a legtöbb kocsiban a műszerfalról állítható a fényszóró magassága.
Egy koszos fényszóróbúra a világítási teljesítmény legalább 30 százalékát elveszi, és ugyanez a helyzet az erősen matt búrák esetében is. Ilyenkor érdemes szakembert keresni, aki felpolírozza a fényszórót, hogy ismét megfelelő minőségben lehessen látni.
Gondoljunk a két keréken közlekedőkre is. Hiszen egy bringás számára az életet jelenti, ha az őszi–téli, rossz látási viszonyok mellett is könnyen észre lehet venni. Fontos, hogy a kerékpáron elöl, hátul legyen világítás, és sokat javít a biciklis észlelésén, ha fényvisszaverő öltözéket visel.
A fényvisszaverő mellény a gyalogosoknak is nagyon fontos. Sötét, rosszul kivilágított útszakaszokon messziről észre lehet venni a mellényt viselőket.