Ne gondold, hogy csak a Suzukinak, a BMW-nek vagy éppen a Toyotának (és ide bármelyik autógyártót be lehetne írni) kell megfelelnie a törésteszteken. Bizony a méregdrága, akár limitált darabszámban készülő autókat is el kell küldeni a kínzókamrába, ahol megrázzák, padkának futtatják, gödrökbe hajtják, kalapáccsal masszírozzák, végül falnak csapják.
Ezen luxus- és/vagy sportautók töréstesztjeiről kevesebb info jut el az autókedvelő közönséghez, szóval most pótoljuk ezt a hiányosságot. Azt fontos megjegyezni, hogy a legtöbb szupersportautó-gyártó nem hozza nyilvánosságra a töréstesztek adatait és nem rendelkeznek Euro NCAP, NHTSA vagy IIHS autóbiztonsági szervezetek besorolásával.
Mercedes-Benz SLS AMG
Az SLS AMG az elmúlt 20 év egyik legkeményebb, legőszintébb sportautója. A 6,2 literes V8-as motor 571 lóerős, maximális nyomatéka 650 Nm, és mindezt a hátsó kerekek kapják meg, szóval aki ezt a Mercedest kordában tudja tartani mondjuk egy versenypályán, az nem hétköznapi pilóta.
Az autó 1620 kilója csak akkor tűnik soknak, ha kizárólag a teljesen alumínium térbeli rácsvázra és karosszériára gondolunk, nem pedig az összes Mercedes-Benznek, így az SLS AMG-nek is kötelező kényelmi és biztonsági színvonalra. A kézzel épített prototípusokból 15-öt áldoztak fel töréstesztekre, gondoljunk bele, mennyibe kerülhettek ezek az autók, ha a sorozatgyártásúért több mint ötvenmilliót kellett kifizetni 2009-ben.
Mielőtt a maximum nyolc légzsák kinyit, az SLS AMG-ben van más megoldás is a baleset elkerülésére, méghozzá az 1120 lóerős fékteljesítmény 250 km/óráról satuzva. A negatív gyorsulást acéltárcsákra vagy felárért elöl 402, hátul 360 mm átmérőjű kerámiatárcsákra bízhatjuk, Brembo nyergekkel.
Lamborghini Murciélago SV
A Murciélago modellt 2001 és 2010 között gyártotta az olasz istálló, az utolsó kiadás az SV volt, amelyből mindössze 186 darab készült. Az ajtók és a tető kivételével az egész karosszéria karbonból készült, amelynek köszönhetően könnyű és erős az autó szerkezete.
Frontális ütközésnél az orr-rész és a váz nyeli el az erőhatás nagy részét, az utastér pedig szinte sértetlen, a légzsákok kinyílását leszámítva.
6,5 literes, V12-es motorral szerelte exkluzív méregzsákját az olasz gyártó, ami 8000-es fordulaton és 660 Nm nyomaték mellett 661 lóerőt ad le. 100 kilométer/órára 3, 200-ra 9,9 másodperc alatt gyorsul, a csúcssebessége 342 kilométer/óra.
Bugatti Veyron
A Bugatti mérnökei minden esetben megvizsgálják, hogy autóik hogyan viselkednek a hétköznapi használat során bekövetkező szituációkban. Ez magában foglalja a nagy sebességű ütközést, borulást és vészfékezést is. Érdekesség, hogy a gyártó nem tört össze több tucat autót a töréstesztek során, hanem állítólag ugyanazt a modellt használták minden teszthez, csak közben folyamatosan megjavították, cserélték a sérült alkatrészeket.
A Bugattinak saját törésteszt-szimulátor szoftvere is van, amely tűpontos adatokkal szolgál az autó biztonságáról. Ezek a tesztek is több ezer euróba kerülnek, de még mindig olcsóbb, mint összetörni egy valódi autót.
8 literes, W16-os motorját négy turbófeltöltő lélegezteti. 7 sebességes, duplakuplungos automata váltóját az angol Ricardo szállítja, kevesebb mint 150 milliszekundum alatt tud fokozatot váltani. Haldex rendszerű összkerékhajtása van, a kerekekre pedig speciálisan a Veyronhoz fejlesztett gumikat a Michelin. Hatalmas kihívást jelentett nekik, hogy az abroncsok kibírják a 400 km/órás tempót. 1001 lóerős teljesítményét 6000-es fordulaton adja le, mellé 1250 Nm nyomatéka van. A Bugatti Veyron 2,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre és csak további 4,8 másodperc kell neki a 200-as osztásig.
Koenigsegg Regera
A Koenigsegg a Bugattihoz hasonlóan egy autót használ a töréstesztjeihez és azt javítják meg újra és újra. Ez logikus is, hiszen az a gyártó, amely évente maximum egy tucat autót ad el, az nem életszerű, hogy több autóját összetőrje tesztek kedvéért.
A sportkocsikat gyártó svéd vállalkozást milliók követik a közösségi médiában, ezért néha közzéteszik, hogy mit bír ki a Regera karbonteste. Falnak küldik minden irányból, kalapáccsal ütik és ordas nagy kátyúkba hajtanak vele, tehát nem kímélik az 520 millió forintos szupersportautót.
A konnektorról is tölthető Koenigsegg Regera minden nyitható elemét motor mozgatja, ám ennek ellenére ezek a szerkezetek csupán 5 kilogrammot nyomnak. Nem mellesleg az autó nagyrészt rettentő könnyű karbonból készül.
A hajtás fő eleme az 5 literes, duplaturbós V8-as, mely 1100 lóerővel és 1250 Nm nyomatékkal veszi ki a részét a szédületes menésből. Mellé bedobtak a játékba három villanymotort, melyek együttesen 700 lóerőt és 900 Nm-t adnak a hajtáshoz. A rendszerteljesítmény 1500 lóerő és 2000 Nm. Végsebessége elektronikusan korlátozott 410 km/óránál.
Pagani Huayra
Az olyan kis példányszámú, exkluzív sportkocsiknál, mint amilyen a Pagani Huayra (összes 100 darab készült belőle) nem feltétlen kerülnek közszemélre a töréstesztek eredményei. A lenti videóban is egy márkával foglalkozó dokumentumfilmből származnak a képkockák, de azon is szépen látszik, ahogyan a szénszálas karosszéria elnyeli az ütközéskor keletkező hatalmas energiát.
2011 januárjában mutatkozott be a Pagani Huayra, majd hat évvel a kupé után elkészítették a roadster változatot is. Mindkét változatban a Huayra számára fejlesztette Mercedes-AMG, M158-as kódú motor muzsikál, amely egy V12-es biturbó, 60 fokos hengerszöggel. A ez erőforrás a Huayra kabinja mögé került és önmagában is egy igazi műalkotás a rengeteg arany színű és karbon elemmel. 6200-as fordulaton adja le 764 lóerős teljesítményét, 1000 Nm nyomatékát 2400-tól adja le.
Végül pedig a videó, amelyben meg is nézhetjük ezeket a törésteszteket: