Kevés, zömében kényszerszülte helyzettől eltekintve gigantikus, sokszor tabletekét meghazudtoló méretű érintőképernyők töltik be a kezelőszervek szerepét a modern autókban. Azóta is rengeteg vita övezi a tendenciát, hogy ilyen szempontból jó irányba tart-e az autóipar: a hatalmas érintőfelület akaratlanul is elvonja a figyelmet az útról – ez akkor számít(ott) hatványozottan veszélyes üzemnek, amikor az eszközökön futó infotainment-rendszereket különböző játékokkal bővítették.
Az érintőképernyők jelenléte és veszélyessége ugyanakkor a vásárlókat is megosztja: van, aki együtt tud élni a gombokat és más fizikai kezelőszerveket nélkülöző szemléletmóddal, a másik véglet azonban rühelli, hogy csak úgy fér hozzá a funkciókhoz, ha egy óriási képernyőt simogat. Egyértelműen az utóbbi kategóriába sorolható az a kínai férfi, aki mindenképpen egy Teslát szeretett volna vásárolni, hiszen nem tart lépést a digitális korral, ezért az infotainment-rendszer alá behelyezte a kezelőpanelt, amit az InsideEVs vett észre.
This Chinese guy made a panel of physical buttons connected to the control unit port in his Tesla. You have buttons for pretty much every major function. This device completely defeats the purpose of minimalism. What do you think? pic.twitter.com/hngjS7Fgq3
— Ray (@ray4tesla) October 19, 2023
Erről a múltba visszanyúló „újításról” az X-en tettek közzé egy videót, melyen az látható, hogy a panelen egy tucatnyi fizikai gomb található, ami az alapvetőbb funkcióhoz biztosít gyorsabb és szó szerint kézenfekvő hozzáférést. Az elektromobilitásra specializálódott portál szerint a panel arra hasonlít, mint amilyet a korábbi generációs szedánjai esetében használt a Mercedes-Benz.
Mindegyik gomb működőképesnek tűnik: némelyikük parancsikonként szolgál a menürendszer egyes részeihez, de olyanok is akadnak, amik közvetlen parancsokat teljesítenek. Van, amelyik a csomagtérajtót nyitja, de az első ülések beállítására, az oldalsó tükrök behajtására, valamint az audiorendszer vezérlésére is található egy-egy gomb a konzolon.
Hogy melyik a praktikusabb megoldás, mindenki eldöntheti maga, de hogy melyik a gyorsabb, azt egy tavalyi teszt során próbálták felmérni – az eredmény talán nem annyira meglepő, a különbségek viszont elgondolkodtatóak:
Az utólag behelyezett panel mindenesetre szokatlan látványt nyújt a Model X-ben. Már csak azért is, mert – a Tesla harmadik autójaként – a típus gyártását 2015-ben kezdték el, bár 2013-ra ígérték a debütálását, ami a Cybertruckhoz viszonyítva nem is nagy késés. Az érintőképernyők pedig a kezdetektől fogva megtalálhatóak a Tesla crossoverében, bár való igaz, a sirályszárnyas hátsó ajtókat könnyebb észrevenni. A Model X-et ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be részletesen.