Kevés, zömében kényszerszülte helyzettől eltekintve gigantikus, sokszor tabletekét meghazudtoló méretű érintőképernyők töltik be a kezelőszervek szerepét a modern autókban. Azóta is rengeteg vita övezi a tendenciát, hogy ilyen szempontból jó irányba tart-e az autóipar: a hatalmas érintőfelület akaratlanul is elvonja a figyelmet az útról – ez akkor számít(ott) hatványozottan veszélyes üzemnek, amikor az eszközökön futó infotainment-rendszereket különböző játékokkal bővítették.

Az érintőképernyők jelenléte és veszélyessége ugyanakkor a vásárlókat is megosztja: van, aki együtt tud élni a gombokat és más fizikai kezelőszerveket nélkülöző szemléletmóddal, a másik véglet azonban rühelli, hogy csak úgy fér hozzá a funkciókhoz, ha egy óriási képernyőt simogat. Egyértelműen az utóbbi kategóriába sorolható az a kínai férfi, aki mindenképpen egy Teslát szeretett volna vásárolni, hiszen nem tart lépést a digitális korral, ezért az infotainment-rendszer alá behelyezte a kezelőpanelt, amit az InsideEVs vett észre.

Erről a múltba visszanyúló „újításról” az X-en tettek közzé egy videót, melyen az látható, hogy a panelen egy tucatnyi fizikai gomb található, ami az alapvetőbb funkcióhoz biztosít gyorsabb és szó szerint kézenfekvő hozzáférést. Az elektromobilitásra specializálódott portál szerint a panel arra hasonlít, mint amilyet a korábbi generációs szedánjai esetében használt a Mercedes-Benz.

Mindegyik gomb működőképesnek tűnik: némelyikük parancsikonként szolgál a menürendszer egyes részeihez, de olyanok is akadnak, amik közvetlen parancsokat teljesítenek. Van, amelyik a csomagtérajtót nyitja, de az első ülések beállítására, az oldalsó tükrök behajtására, valamint az audiorendszer vezérlésére is található egy-egy gomb a konzolon.

Nem díjazta a digitalizációt, gombokat szerelt a villanyautójába 1

Több mint egy évtizeddel ezelőtt mutatták be a Model X-et, de már több mint nyolc éve gyártja a Tesla. (Fotó: Tesla)

Nem díjazta a digitalizációt, gombokat szerelt a villanyautójába 2

A furcsa kialakítású kormány az, ami nem az első pillanattól fogva van jelen a Model X-ben, minden más szempontból végig a minimalista modernitás jellemezte. (Fotó: Tesla)

Hogy melyik a praktikusabb megoldás, mindenki eldöntheti maga, de hogy melyik a gyorsabb, azt egy tavalyi teszt során próbálták felmérni – az eredmény talán nem annyira meglepő, a különbségek viszont elgondolkodtatóak:

Az utólag behelyezett panel mindenesetre szokatlan látványt nyújt a Model X-ben. Már csak azért is, mert – a Tesla harmadik autójaként – a típus gyártását 2015-ben kezdték el, bár 2013-ra ígérték a debütálását, ami a Cybertruckhoz viszonyítva nem is nagy késés. Az érintőképernyők pedig a kezdetektől fogva megtalálhatóak a Tesla crossoverében, bár való igaz, a sirályszárnyas hátsó ajtókat könnyebb észrevenni. A Model X-et ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be részletesen.