Nem várt lóerőháborút robbantott ki a tuningműhelyek körében a Toyota legújabb, 1,6 literes, háromhengeres turbómotorja. A G16E-GTS-ben rejlő potenciált természetesen a Toyotánál is felismerték, amikor a hajtásláncot úgy építették be a GR Corollába, hogy közben 261-ről 304 lóerőre növelték a teljesítményét, sőt, annak a versenyváltozatát átalakították hidrogénüzeműre.

A legújabb jelentkező, mely vérszemet kapott, a walesi Garage Whifbitz, a története ráadásul hosszú időre nyúlik vissza, hiszen közel 25 éve tuningolja a Toyota közúti és versenyzésre szánt modelljeit. A manufaktúra a GR Yarisszal bővítette a repertoárját, melynek 1,6-os motorjából – két lépcsőben – a gyári teljesítmény több mint kétszeresét tudja előcsalogatni.

Felpaprikázták a legsportosabb Yarist 1

A GR Yarisokhoz kifejlesztett tuningcsomag a GR Corollánál is alkalmazható, de számolni kell további esetleges módosításokkal. (Fotó: Garage Whifbitz)

Az egyszerűbb és olcsóbb beavatkozás keretében a blokk gyári, 261 lóerős teljesítményét 507 lóerőre lehet feltornázni. Az ehhez szükséges csomag Garrett G25-550 turbófeltöltőt, 45 mm-es külső megkerülőszelepet, Garage Whifbitz nemesacél leömlőt, 3 colos nemesacél kipufogórendszert,  speciális szívórendszert, valamint fonott, hővédő bevonattal ellátott olaj- és vízcsöveket tartalmaz. Mindez nettó 3800 angol fontért, átszámítva 1,67 millió forintért szerezhető be, míg a műhely által javasolt, további hővédő és hőszabályozó komponensekkel az összeg megközelíti a 2 millió forintot.

Ha valakinek jobban hangzik az 507 helyett a 608 lóerő, és az extra erőért cserébe a kisebb feltöltő jóformán turbólyuk nélküli működéséről is lemond, szinte említésre sem méltó 100 fontért, a mostani árfolyamon nagyjából 45 ezer forintért megkaphatja a nagyobb Garrett G25-660 turbót; ehhez nagyobb teljesítményű üzemanyag-szivattyú beépítését javasolja a cég.

Felpaprikázták a legsportosabb Yarist 2

Elsőre nem is hangzik vészesnek a 2 millió forint körüli összeg, de vannak egyéb kiadások is, továbbá az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a munkát is meg kell csinálnia valakinek. (Fotó: Garage Whifbitz)

Ugyanakkor ez csak az alapcsomag, amivel csökkentett töltőnyomás mellett szériakivitelében is használható a motor. A fent említett extra teljesítményhez le kell cserélni a befecskendezőket, a köztes töltőlevegő-hűtőt, a szeleprugókat és -himbákat, és még egy sor alkatrészt, a munkadíjról nem is beszélve. A munka végén viszont olyan hangélményeket és dinamikát várhatunk, amit az alábbi videón mutat egy konzervatív hangolású, 440 lóerős, Whifbitz-tuningos GR Yaris.

A csomag a GR Corollával is kompatibilis, ám a műhely figyelmeztet, hogy ez esetben további módosításokra is szükség lehet.