Vegyük példának a csütörtöki napot: reggel az ország jelentős részén havazott, amely aztán esőbe fordult, sok helyen ónos esőbe. A jégpáncélon radikálisan csökken az esélye a biztonságos közlekedésnek nyári gumikkal, de télen még esőben is sokkal-sokkal jobban járunk, ha téli papucsok vannak a verdán.
Ne nekünk hidd el, hanem a szakembereknek, akik ezt már sokszor, sokféleképen tesztelték.
A fékutakat bemutató ábra remekül mutatja, hogy száraz aszfalton, jóidőben egy nyári abroncsnak 41 méteres fékútja van, míg a télivel 46 méteren fogunk megállni, 100 km/órás tempóról. Ez természetes, hiszen a téli gumik keveréke lágyabb, így melegben jobban „kenődnek” és lassabban fogunk megállni, mint a nyári, keményebb keverékkel. Hidegebb időben, 5 Celsius-fokos hőmérsékeltnél az olló már zárul, de még mindig mindig rövidebb a fékút nyári gumival, mint télivel (39,5 méter vs. 41,5 méter).
Nedves aszfalton nyáron még mindig jobb, ha nyári gumit használunk, azzal 63,5 méter a fékút, télivel 67 méter. Viszont ha beköszönt a hideg, a hőmérséklet pedig 5 fok környékére hűl, akkor már drasztikusan nő a téli abroncsok hatékonysága. Ilyen körülmények között nyári gumival 70,5 méteren állunk meg 100 km/óráról, télivel viszont elég 65,7 méter.
Szóval már akkor is megéri téli gumit használni, ha nincs hó, nem fagyott le az aszfalt, de esőtől nedves (az elmúlt 2 hétben pontosan ilyen idő volt Magyarországon).
Ha pedig jeges vagy havas az út, ott drasztikusan nő a különbség a két abroncs között, nem is kérdés, hogy mennyivel biztonságosabb téli gumit használni ilyen útviszonyok között. És ezeknél a körülményeknél csupán 30 és 50 km/óráról történt a fékezés.