Harminc év felett furcsa leírni, de a fiatalok számára már valódi történelem a XX. század, avagy az 1900-as évek. Elmúlt már, rég magunk mögött hagytuk, lassan 24 éve, egy év híján negyed évszázada.
Innen tekintünk vissza a Fortepan segítségével a magyar autószerelőkre, akik mutatják, hogy azért vannak állandó dolgok. Az utcán letámasztott autó felnyitott motorházteteje mellett tanakodó férfiak képe évtizedeken átívelő momentum. A ruházat, a hajviselet változik, a saras utakat aszfalt váltja fel, de a gesztusok, az arcra írt érzelmek változatlanok, főleg ha az a „rohadt szemétláda nem indul”.
1936 – Lehet, hogy nem magyarok a szerelők, de ez a jelenet kihagyhatatlan. Gondoljunk bele, ekkor, az 1930-as években még a szekér volt a fő közlekedési eszköz, vagy legfeljebb a vasút, de Budapesten megcsodálhatták a nézők a kor közúti rakétáit, a Forma-1-es autók elődjeit. A vasárnap délelőtti versenyre több mint 100 000 néző gyűlt össze. A tanakodás persze itt is adott, a felvétel az első ízben megrendezésre kerülő Magyar Automobil Grand Prix alkalmával készült. A Mercedes-Benz autóversenyzője, Rudolf Caracciola versenyautója. (Fotó: Fortepan – Horváth József)
1958 – A II. világháborút követően a szofisztikált nyugati versenyautók már nem fordultak meg a hazai pályákon, de a versengés szelleme még az ötvenes években is felfedezhető volt. Ez nem Mercedes soros nyolchengeres motorral, kompresszorral, de a motor felett bütykölők ugyanolyan lelkesek, mint az 1930-as évek Mercedes-szerelői. A helyszín: Lepke sor, Tihanyi Nagydíj, Tóth Gyula Skoda Special típusú versenyautója. (Fotó: Fortepan – Tóth Tibor)
1963 – Akiket elnyelt az Ikarus, avagy csapatmunka egy farosban. (Fortepan – Magyar Rendőr)
1969 – A Fiat is kérte a törődést, nem csak a KGST-piac gépei – Fortepan / Urbán Tamás
1970 – Készül a Pobjeda, a csomagtartó láthatóan a szerelés kellékeivel van tele, a kalapács mint az univerzális problémamegoldó eszköz, itt is feltűnik. (Fortepan)
1972 – Egy Skoda 1000MB, mellette kupaktanács, vagy csak várakozó utasok. Valószínűleg az indítás pillanata, remélhetőleg sikerrel jártak. Az autó farába épített négyhengeres konstrukció modern volt a maga korában, vízhűtéssel, négy ütemmel. Ez volt egészen a Fabiáig a Skoda saját gyártású motorjainak az alapja. (Fortepan)
1978 – Lebontott orral egy Trabant, és a nagy munkában lévő szerelő. A környezetből ítélve itt valami komoly karbantartás folyt a 601-es kétütemű motorján. (Fortepan – Chuckyeager tumblr)
1981 – Szolnok, Százados utca 1., AFIT XVII. számú Autójavító Vállalat gépjárműszervize. (Fortepan – Bojár Sándor)
1984 – Barkas tolása csapatmunkában. (Fortepan – Erdei Katalin)
1984 – Modern szerviz Budapesten, Szabolcs utca 32–34., a „SPIRÁL” Autójavító Vállalat szervize. (Fortepan – Bojár Sándor)
1988 – A nyolcvanas évek végén sokat változott a hazai autóállomány, szép lassan megjelentek a nyugati típusok, és ezzel együtt az új autókra specializálódó szerelők.
Bojtár utca 33., Shell BMW márkaszerviz. (Fortepan – Bojár Sándor)