Mint arról a Vezess beszámolt, többek között a károsanyag-kibocsátás csökkentésének jegyében minden eddiginél szigorúbb, 30 km/órás sebességkorlátozást vezettek be Amszterdamban. A holland fővárosban nem ez volt az első, de nem is az utolsó lépés, amivel a környezetbarátabb, mikromobilitási közlekedési módokat helyezik előtérbe.

Az év elején ugyanis új, víz alatti parkolóházat adtak át Amszterdam szívében. Ezt azonban nem autók részére építették, hanem kerékpárok tárolására biztosít lehetőséget. Nagyjából 881 ezerre becsülik a holland városban a kerékpárok számát, igaz, az erre irányuló kampányokkal már az 1970-es évek óta ösztönzik rá a lakosságot. Hatására az ott élők 35 százaléka jár munkába biciklivel, de vannak, akik a tömegközlekedés mellett az autómegosztó szolgáltatásokat is igénybe veszik.

A képre kattintva galéria nyílik:

Milliárdokat öltek a szupergarázsba, de autóknak behajtani tilos 2

Hogy a központi pályaudvar szomszédságában kialakított kerékpártárolóval eltüntessék a járdákat elfoglaló kétkerekűeket, a három évig tartó munkálatok során még a pályaudvar előtti csatornát is víztelenítették. Futurisztikus megjelenésében leginkább a fehér szín dominál, ebbe egyedül a praktikusság „rondít” bele, mivel a szabad, illetve foglalt beállókat modern, íves oszlopokon elhelyezett zöld és piros fénnyel jelzik.

Milliárdokat öltek a szupergarázsba, de autóknak behajtani tilos 20

Fotó: Mouneb Taim/Anadolu Agency/Getty Images

Milliárdokat öltek a szupergarázsba, de autóknak behajtani tilos 21

Fotó: Mouneb Taim/Anadolu Agency/Getty Images

Az így létesített komplexumban összesen 7000 kerékpár fér el, a beléptetőkapu-rendszer pedig automatikusan érzékeli a kerékpáron elhelyezett chipet. Ugyanakkor a víz alatti épületben nemcsak a saját bicikli elhelyezésére, de kerékpárbérlésre is van lehetőség, sőt, szerviz is található.

"Cycling is considered to be first-class infrastructure here because Amsterdam recognizes every single person who shows...

Közzétette: Dutch Cycling Embassy – 2023. február 12., vasárnap

A beruházás 60 millió euróból, vagyis több mint 23 milliárd forintból valósult meg. Ehhez viszonyítva kifejezetten barátian hangzik, hogy a „parkolás” az első 24 órában ingyenes, utána pedig 1,35 eurót, azaz nagyjából 500 forintot kell fizetni naponta.