Szinte törvényszerű, hogy a hideg, téli időszak beköszöntével megugrik az autók üzemanyag-fogyasztása. Ilyenkor ugyanis elkerülhetetlen – ha nem akarunk megfagyni az autóban –, hogy bekapcsoljuk az ablak-, az ülés-, valamint a kormányfűtést (ha egyáltalán van), és hogy ki is lássunk az üvegen, az ablak- és a tükörfűtés használata ugyancsak szükséges.
Ezek azonban elektromos fogyasztókként – mint azt a nevük is mutatja –energiaigényesek, tehát a generátornak annyival több energiát kell előállítania, amit viszont a belső égésű motor hajt. Magyarán: minél több mindent kapcsolunk be az autóban, annál több üzemanyagot fogyaszt.
De hogy mennyivel többet, azt a német autóklub (ADAC) számolta ki. Kimutatásukhoz azt az egységes képletet alkalmazták, hogy a 100 W-nyi teljesítmény 0,1 literrel dobja meg az autó 100 kilométerenkénti fogyasztását. A gyakorlatban ez azt jelenti, ha valaki fűti a külső tükröket, az üléseket, a hátsó ablakot és a kormányt, ezek mellé pedig a szellőztetést is bekapcsolja, az 500 W-nyi energiát jelent, így 0,5 liternyi fogyasztástöbblettel kell kalkulálni, ami a benzinkutakon több száz vagy ezer forint formájában mutatkozhat meg.
Az ADAC egy listát is készített arról, hogy az egyes elektromos fogyasztók mennyivel járulnak hozzá a megnövekedett üzemanyag-fogyasztáshoz:
- Rádió: 20 W – 0,02 liter üzemanyag/100 km
- Fűthető visszapillantó: 40 W – 0,04 liter üzemanyag/100 km
- Kormányfűtés: 50 W – 0,05 liter üzemanyag/100 km
- Ülésfűtés: 100 W – 0,1 liter üzemanyag/100 km
- Ködlámpa: 110 W – 0,11 liter üzemanyag/100 km
- Tompított fényszóró: 125 W – 0,125 liter üzemanyag/100 km
- Szellőztetés: 170 W – 0,17 liter üzemanyag/100 km
- Szivargyújtó: 180 W – 0,18 liter üzemanyag/100 km
- Fűthető ablakok: 800 W – 0,8 liter üzemanyag/100 km
Van, amin azonban nem szabad spórolni, ilyen például a világítás – ez hatványozottan igaz télen, amikor a rövid nappalok mellett sokszor az időjárás is nehezítheti a láthatóságot. A LED-es nappali menetfény energiaszükséglete elenyésző, 8 W, viszont a ködlámpa (110 W), a tompított fényszóró (125 W), valamint a távolsági fényszóró (125 W) azonban már lényeges különbséget eredményez, de a biztonság érdekében.
Az ADAC közlése szerint ezen funkciók rendszeres használata a villanyautó-tulajdonosok életét sem könnyíti meg. Bár a pénztárcájukat kevésbé viseli meg a hideg, mivel ugyanúgy elektromos árammal működnek ezek a fogyasztók, őket is éri hátrány: a többletenergia-fogyasztás a hatótávolság rovására megy, azaz gyakrabban kell tölteni az elektromos hajtású autókat.